FAQ for dofk medlemmer

Kære medlem

dofk modtager mange henvendelser fra medlemmer med spørgsmål til håndtering af coronavirus.
Derfor har vi samlet alle de relevante informationer, blanketter, plakater og Bekendtgørelser her på siden.

Læs mere om genåbning af Hjælpepakker og Ansøgningsfrister under Generel fakta

Hurtig genvej 👇

Generel fakta

Nyttige links og plakater


*CORONA OPDATERING DEN 19. januar 2022* 

Vi opdaterer løbende informationerne her på siden, når vi modtager dem.


Kompensationsordninger

Det er igen muligt at søge de kompensationsordninger vi kender fra tidligere.

Lønkompensation kan søges, hvis minimum 30% af medarbejderne er i risiko for at blive opsagt, så kan du i stedet vælge at hjemsende med lønkompensation.

Kompensation for faste omkostninger videreføres, også i light versionen.

Kompensation for tabt omsætning kan igen søges, hvis du oplever et omsætningstab på minimum 30%.

Frivillig nedlukning pga. restriktioner, gælder kun hvis nedlukningen skyldes begrænsninger som følge af coronarestriktioner f.eks. begrænsninger på dele af åbningstiden, mulighed for salg af alkohol eller arealkrav.

Desuden opfordrer vi til at holde øje med virksomhedsguiden, hvor der fra myndighederne oplyses om de gældende regler, samt hvornår de enkelte ordninger åbner for ansøgning.

Der er nu åbnet for ansøgning om kompensation på virk.dk, hvor i også kan læse om betingelserne for at søge.


Refusion af sygedagpenge fra 1. fraværsdag og selvstændiges ret til sygedagpenge som følge af covid-19 (ny ordning for perioden 23. november 2021 – 28. februar 2022)

Sygedagpengerefusion for medarbejdere
Arbejdsgivere har ret til sygedagpengerefusion fra første fraværsdag for lønmodtagere, der er
•    dokumenteret smittet med covid-19
•    eller efter sundhedsmyndigheders anbefaling skal gå i selvisolation, fordi de er nær kontakt.

Som arbejdsgiver skal du anmode om refusionen via NemRefusion og her skal du angive ”covid-19 smittet” eller ”covid-19 nær kontakt isolation” som begrundelse for at du søger om tidlig refusion.

Dokumentation for smitte eller isolation:
Det er op til dig som arbejdsgiver at sikre dig, om medarbejderen er smittet med covid-19 eller skal være i isolation som nær kontakt, inden der anmodes om tidlig refusion. Du kan som arbejdsgiver anmode om dokumentation for den positive test eller anmode om en tro og loveerklæring på, at din medarbejder følger sundhedsmyndighedernes anbefaling for selvisolation som nær kontakt. Du finder dofks tro- og loveerklæring HER

Sygedagpenge til selvstændige 
Tilsvarende gælder, at selvstændige har ret til sygedagpenge, hvis de er
•    dokumenteret smittet med covid-19
•    eller efter sundhedsmyndigheders anbefaling skal gå i selvisolation, fordi de er nær kontakt.

Du skal som selvstændig anmelde fraværet via blanketten NR 104C, som du finder på Virk.dk

Der er ikke ret til tidlig refusion/sygedagpenge, hvis medarbejderen eller den selvstændige har symptomer uden at teste positivt, kan arbejde hjemmefra, er gået i frivillig isolation eller fraværet skyldes senfølger/eftervirkning efter covid-19.

Læs mere om sygedagpenge i forbindelse med covid-19 HER

Der åbnes for ansøgning den 16. december 2021, ansøgning kan indberettes HER


Ansøgning om dagpenge ved pasning af børn grundet Covid-19

Folketinget har vedtaget en ny midlertidig hjælpeordning til pasning af børn pga. COVID-19, der åbner den 16. december 2021. Den giver forældre mulighed for få dagpenge i op til 10 dage tilsammen, så de kan passe evt. børn under 14 år, der enten er hjemsendt pga. COVID-19 eller selv er smittet.

Ordningen gælder kun for den ene af forældrene, og kun hvis ingen af forældrene kan arbejde hjemmefra eller afspadsere. Der må desuden ikke holdes ferie eller udbetales løn.

Som arbejdsgiver skal du indberette fraværet, så medarbejdere, der står i den situation, kan søge om dagpenge.

Vilkår for at få dagpenge

  • Det er ikke længere et krav, at forældrene skal have brugt deres omsorgsdage, men afspadsering skal anvendes først
  • Ingen af forældrene kan arbejde hjemme
  • Beskæftigelseskravet skal være opfyldt
  • Det er ikke længere et krav, at forældrene skal have brugt barnets 1. og 2. sygedag, hvis barnet er smittet med covid-19.

Medarbejdere kan ikke få dagpenge hvis barnet er sendt hjem på linje med mange andre børn pga. en politisk udmelding.

Hjælpeordningen gælder ved pasning af børn for perioden fra og med den 23. november 2021 til og med den 28. februar 2022.

Kort fortalt skal du

  • indberette fraværet på virk.dk hurtigst muligt

  • udfylde en erklæring om, at medarbejderen ikke kan få løn under fravær. Du får erklæringen af medarbejderen efter du har indberettet fraværet.

I nogle tilfælde skal du også udfylde en særlig erklæring om medarbejderens mulighed for at få løn under fravær. Det sker, når barnets anden forælder søger om dagpenge for at passe barnet.

Læs mere om dagpenge til medarbejdere ved pasning af børn grundet Covid-19 HER
Indberet fraværet HER

Læs mere om dagpenge til selvstændige ved pasning af børn grundet Covid-19 HER
Indberet fraværet HER


Aftale om midlertidig arbejdsfordeling
– frem til den 31. marts 2022

Lønmodtagere og arbejdsgivere kan fortsat benytte sig af den midlertidige arbejdsfordelingsordning, hvor medarbejderne kan få en højere dagpengesats.

Arbejdsfordelingsordningen kan tages i brug, så virksomheder, der fortsat er udfordret på grund af covid-19, kan undgå at afskedige medarbejdere.

Arbejdsfordeling betyder, at medarbejderne i virksomheden kan deles om det arbejde, der skal udføres og i den resterende tid tage uddannelse eller gå hjemme på dagpenge.

Arbejdsgiver skal bidrage til finansieringen af udgifterne til den nye ordning, ved betaling af 3 G-dage pr. hele måned for hver medarbejder der deltager i arbejdsfordeling.
Tre hele G-dage udgør kr. 2.676, –

Der må ikke ske opsigelse i perioden, hvor der er etableret arbejdsfordeling.

Ordningen skal etableres for alle medarbejdere, og kan kun etableres ved minimum 2 ansatte.

Ordningen kan ikke etableres for elever.

En ansat kan hjemsendes med dagpenge og skal være sendt hjem i mindst 20 procent af arbejdstiden og maksimalt 50 procent i gennemsnit målt over fire uger, og arbejdsfordelingen skal anvende den samme procentsats inden for den fire uger lange cyklus. Denne procentsats kan så ændres i den efterfølgende 4 ugers cyklus. Der skal anvendes samme procentsats på samtlige medarbejdere.

Den nye midlertidige ordning gælder frem til den 31. marts 2022, uanset om virksomheden har benyttet ordningen i 2020 og 2021.

Virksomheder, der vil gøre brug af ordningen, skal informere og høre deres medarbejdere efter de gældende høringsregler. Medarbejdere skal have et varsel på 24 timer på en hverdag til at beslutte, om de vil indgå i arbejdsfordeling.

Hvis en lønmodtager ikke ønsker at indgå i en bestemt, besluttet arbejdsfordeling, kan virksomheden vælge at afskedige medarbejderen. Opsigelsen skal ske med medarbejderens personlige opsigelsesvarsel.

En arbejdsfordeling skal være anmeldt til jobcenteret senest samtidig med at fordelingen træder i kraft, ved udfyldelse og indsendelse af disse blanketter: ab292 og ab293. Blanketterne skal indsendes til jobcenteret i virksomhedens hjemkommune.

En lønmodtager, der omfattes af en arbejdsfordeling, kan under arbejdsfordelingen uden forudgående varsel fratræde for at overtage andet arbejde med en længere arbejdstid.

Læs evt. mere om arbejdsfordeling her:

Bekendtgørelse om adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19

Lov om adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19

Forslag til lov om adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19 og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.


Krav om Coronapas og test for covid-19 hos medarbejdere

Det er nu endeligt vedtaget, at fra og med den 26. november 2021, og så længe corona kategoriseres som en samfundskritisk sygdom, er det muligt for arbejdsgivere at kræve fremvisning af gyldigt coronapas fra sine medarbejdere.

Du skal som arbejdsgiver skriftligt informere dine ansatte, at de pålægges forevisning af coronapas.

I forbindelse med pålægget skal det skriftligt oplyses, hvilke sanktioner det kan have for den ansatte, hvis pålægget ikke efterkommes – f.eks. opsigelse.

Så længe Covid-19 kategoriseres som en samfundskritisk sygdom, skal kravet ikke begrundes, herefter skal pålægget være sagligt begrundet f.eks. i hensynet til at begrænse spredningen af smitte med covid-19.

Hvis pålægget om forevisning af gyldigt coronapas indebærer, at den ansatte skal testes for covid-19 (ikke vaccinerede), skal testen, så vidt muligt foregå i arbejdstiden, eller, hvis det ikke er muligt at gennemføre en pålagt test i den ansattes sædvanlige arbejdstid, skal den ansatte kompenseres økonomisk for den tid, der bruges på testen. Endvidere skal den ansatte have dækket eventuelle rimelige udgifter, herunder transportudgifter, der afholdes i forbindelse med gennemførelsen af en pålagt test.

Test

Du kan som arbejdsgiver også pålægge en ansat hurtigst muligt at blive testet for covid-19, og at oplyse dig om resultatet af testen. Krav om test, skal også, så vidt muligt, foregå i arbejdstiden eller der betales løn for den tid der bruges på testen. Krav om test af vaccinerede medarbejdere må kun ske i særlige tilfælde, f.eks. ved smitteudbrud på arbejdspladsen eller lignende.

En test pålagt af arbejdsgiver skal gennemføres på betryggende måde i overensstemmelse med de regler og retningslinjer, som relevante myndigheder har fastsat herfor. Dette gælder, uanset om testen gennemføres på arbejdspladsen eller uden for arbejdspladsen. Udføres en pålagt test på arbejdspladsen af ansatte eller af arbejdsgiver, kan en ansat, som ikke ønsker at blive testet af kolleger eller arbejdsgiver, under forudsætning af, at formålet med testen ikke forspildes helt eller delvist derved, blive testet uden for arbejdspladsen.

Oplysninger om test og coronapas, må ikke opbevares eller registreres, men alene synskontrolleres.

Man må som arbejdsgiver altid opfordre medarbejdere til at blive testet i deres fritid, af hensyn til både dem selv, kolleger og kunder.

Det vedtagne lovforslag kan læses her


Kontrol af europæiske coronapas

Torsdag d. 1 juli 2021 trådte ny EU lovgivning i kraft, som gør det muligt at scanne og kontrollere coronapas på tværs af europæiske landegrænser. Det betyder også, at virksomheder og institutioner, hvor der fortsat er krav om coronapas, skal kontrollere europæiske coronapas, kaldet EU Digital COVID Certificates.

Man vil fremover kunne møde forskellige former for coronapas – både digitalt som fx app eller fysisk på papir.
Man kan med fordel holde øje med, hvorvidt coronapasset hedder EU Digital COVID Certificate, og om der er en QR-kode.

  • Du vil kunne bruge din coronapas-app til at scanne et europæiske coronapas med QR kode, og derved se om turisten lever op til de danske krav.
  • Et europæiske coronapas kommer nødvendigvis ikke som en app. Du skal derfor være opmærksom på, at papirdokumentation også er legitimt som coronapas.

Der kan læses mere på coronasmitte.dk.

Turister kan henvises til denne hjemmeside, hvor der findes information på andre sprog: www.covidtravelrules.dk

Vi har udarbejdet plakater med krav om coronapas til salonen på tysk og engelsk, find dem HER


Coronapas-app

Med den nye Coronapas-app er det lettere for virksomheder og institutioner at kontrollere, om kundens Coronapas er gyldigt, ligesom appen i begrænset omfang indeholder personoplysninger.

Coronapas er fortsat et krav udvalgte steder, som er vigtige for at undgå øget smittespredning. Med den nye app er der nu en mere simpel løsning til kontrol af Coronapasset.

Sådan tjekker du Coronapas-appen.

På den nye app kan du kontrollere om kunden har et gyldigt Coronapas på flere måder. Du kan foretage en visuel kontrol, eller du kan scanne Coronapassets QR-kode. Det ikke er nok for kunden at fremvise et skærmbillede. Du skal sikre, at kunden åbner sin app og fremviser et gyldigt Coronapas.

Der er ikke krav om scanning af QR-koden, men du kan vælge, ved kontrol, at se passet via appen og konstatere ægtheden. Det gøres bl.a. ved at vurdere, at den grønne bjælke i kundens Coronapas eller vandmærket, bevæger sig, når telefonen vippes fra side til side. Der vil ikke være bevægelse på et Coronapas, hvis det er et skærmbillede (screenshot) der vises.

Kunderne kan fortsat benytte de eksisterende løsninger som fx MinSundhed-appen, sundhed.dk og sms-dokumentation fra hurtigtest (antigentest), eller fysisk udskrevet Coronapas til kunder der er fritaget for digitale løsninger.

Torsdag d. 1 juli 2021 trådte ny EU lovgivning i kraft, som gør det muligt at scanne og kontrollere coronapas på tværs af europæiske landegrænser. Det betyder også, at virksomheder og institutioner, hvor der fortsat er krav om coronapas, skal kontrollere europæiske coronapas, kaldet EU Digital COVID Certificates.

Man vil fremover kunne møde forskellige former for coronapas – både digitalt som fx app eller fysisk på papir. Man kan med fordel holde øje med, hvorvidt coronapasset hedder EU Digital COVID Certificate, og om der er en QR-kode.

  • Du vil kunne bruge din coronapas-app til at scanne et europæiske coronapas med QR kode, og derved se om turisten lever op til de danske krav.
  • Et europæiske coronapas kommer nødvendigvis ikke som en app. Du skal derfor være opmærksom på, at papirdokumentation også er legitimt som coronapas.

Du kan se en mere udførlig beskrivelse vedr. kontrol af Coronapas-appen HER, samt spørgsmål/svar vedr. appen HER

Find desuden plakat til ophæng for personalet vedr. kontrol af app’en HER


Udfasning af restriktioner

Regeringen og de fleste af folketingets partier har aftalt en udfasning af de gældende Corona restriktioner.

De vigtigste punkter i aftalen er:

Mundbind: Krav om mundbind/visir ophæves fra på mandag den 14. juni 2021 på alle områder undtagen i den kollektive transport mv., når man ikke sidder ned. Kravet udfases helt den 1. september 2021.

Test: Gyldigheden af negativ PCR-test ændres pr. 1. juli 2021, så en PCR-test vil være gyldig i 96 timer i stedet for de nuværende 72 timer. Dette forventes implementeret i Coronapas-appen ved udgangen af juni 2021. Der opfordres stadig til, at ansatte der møder fysisk på arbejde lader sig teste.

Coronapas: Reglerne om Coronapas er fortsat gældende, og der var enighed om, at der skal indføres en ordning, så kunder skal dokumentere, at de er undtaget for test og dermed kravet om Coronapas. Dette vil ske hurtigst muligt i juni måned og skulle gerne sikre en mere hensigtsmæssig kontrol. Du finder reglerne om dokumentation for fritagelse HER Reglerne trådte i kraft pr. 1. juli 2021.

Fra den 1. september 2021 vil der ikke længere være krav om Coronapas for kunder i liberale serviceerhverv.

Arealkrav: Frem til 1. september 2021 er arealkravet fortsat 2 m2 pr. person, og 1 m afstand imellem kunder, herefter falder arealkravet helt væk.

Der er fortsat krav om skiltning med arealkrav, opfordring til at holde afstand m.v. Disse krav og anbefalinger ophæves ligeledes fra den 1. september 2021.

Øvrige restriktioner: Alle øvrige restriktioner og anbefalinger om bl.a. rengøring/hygiejne er fortsat gældende frem til 1. september 2021.

Du kan læse hele aftaleteksten HER
Du kan følge udviklingen i krav og anbefalinger HER

Slutafregning af kompensation for foråret 2020!

Tjek din digitale postkasse

Erhvervsstyrelsen sender information til din digitale postkasse, når det er tid til at indberette, hvilke oplysninger og dokumentation du skal indberette, og hvilken frist der gælder for dig.

Der kan komme pres på it-systemerne, når fristen for slutafregning nærmer sig, så hvis du vil minimere risikoen for ventetid i selvbetjeningsløsningen og på den personlige hotline, er det en god idé at indberette i god tid forinden.

Hvis du indberetter din dokumentation for sent og overskrider fristen for slutafregning, skal hele det udbetalte kompensationsbeløb betales tilbage.

Har du brug for hjælp til at komme i gang med slutafregning kan du se her, hvor du finder yderligere hjælp: Hjælp til at komme i gang med slutafregning
Du har også mulighed for at tilmelde dig webinarer om de enkelte slutafregninger, dem finder du HER

Når Erhvervsstyrelsen har gennemgået din dokumentation, vil du modtage en endelig slutafregning/opgørelse via Digital post.

Du kan læse mere om slutafregning for de forskellige kompensationsordninger på virk.dk:

Tabt omsætning mellem den 9. marts og den 31. august 2020 HER

Faste omkostninger mellem den 9. marts og den 8. juni eller den 8. juli 2020 HER

Lønkompensation mellem den 9. marts til og med 29. august 2020 HER

Det er muligt at få en afdragsordning der løber i et år, hvis virksomheden skal tilbagebetale kr. 10.000 eller mere.

Indberet senest den 30. september 2021 (tidligere er både 31. maj og 30. juni udmeldt)


Håndtering af lokale smitteudbrud med Covid-19

Ved lokale udbrud med smitte, vil der blive iværksat tiltag og restriktioner, der sikrer en hurtig og effektiv håndtering af det konkrete udbrud.

Modellen til håndtering af lokale smitteudbrud og automatisk nedlukning beskriver klare kriterier for nedlukning af henholdsvis sogne og kommuner.

Overblik: Tiltag for lokal udbrudshåndtering

Automatisk nedlukning:

  • Der skabes et effektivt sikkerhedsnet for automatisk nedlukning baseret på faste kriterier for smitten. Kriterierne for nedlukning er anbefalet af Statens Serum Institut, og vurderet ud fra den aktuelle smittesituation. Kriterierne vil løbende blive vurderet og justeret efter behov på baggrund af erfaringer og epidemiens udvikling.
  • Kommunerne er pålagt at lukke for bl.a. grundskoler, klubtilbud, uddannelsesinstitutioner, lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter samt lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter ved en bestemt incidensgrænse for hhv. sogne og kommuner. Der vil desuden blive taget initiativ til at lukke en række yderligere aktiviteter på kommunalt niveau, herunder butikker og serveringssteder, såfremt de er åbnet.

Bedre lokale handlemuligheder:

  • Kommunerne får mulighed for, at der lokalt kan handles endnu hurtigere på lokale smitteudbrud.
    Kommunalbestyrelsen får således øgede beføjelser til at meddele midlertidig påbud om nedlukning af dagtilbud, grundskoler, SFO og klubtilbud, ungdoms- og
    voksenuddannelsesinstitutioner samt lokaler og lokaliteter, hvor der udøves kulturaktiviteter og lokaler, hvor der udøves idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter.

Transparens og forudsigelighed:

  • Data offentliggøres så kommuner og andre kan følge med i incidensniveauet for kommuner og sogne. Berørte kommuner vil få besked om, at de har nået de fastsatte incidensgrænser, hvorefter kommunerne vil iværksætte de relevante nedlukninger. Tiltag iværksættes med henblik på nedlukning førstkommende hverdag.
  • Data for kommuner og sogne foreligger på hverdage omkring kl. 12.00 på SSI’s hjemmeside.

Du kan læse mere om håndtering af lokale smitteudbrud HER samt på dette faktablad HER


Genåbning af frisører og kosmetikere i hele landet fra den 6. april 2021 – dog med undtagelse af centre der må genåbne hhv. den 13. og 21. april 2021

Retningslinjer m.v.

Du finder de seneste regningslinjer om forsvarlig indretning af liberale serviceerhverv i lyset af udbruddet af Covid-19 fra myndighederne HER

Find information vedr. krav om fremvisning af test på virksomhedsguiden HER

Bekendtgørelse på erhvervsministeriets område vedr. restriktioner, krav om mundbind m.v. og coronapas findes HER

Bekendtgørelse om krav om test i forbindelse med adgang til lokaler, hvor der udøves liberale serviceerhverv finder du HER

Bekendtgørelse om krav om mundbind i forbindelse med håndtering af covid-19 finder du HER og ændring til bekendtgørelsen HER

Øvrige krav og anbefalinger til serviceerhverv finder du HER

Desuden finder du plakater vedr. krav om test m.v., nederst på denne side.


Aftale med DFKF om fravigelse af overtidsbestemmelser

Der indgået en aftale med DFKF, så der ved en frivillig aftale med assistenterne kan åbnes op for overarbejde (op til 48 timers arbejde/uge) med betalingen af et 8-21 tillæg i stedet for 50% til den aftalte garantiløn i perioden fra 6/4 2021 til 8/5 2021.

Dette betyder at satsen for overarbejdsbetaling på hverdage vil være 28,03 kr./time. Om lørdagen 56,04 kr./time.

I skal dog være opmærksom på, at hvis I aftaler en 6-dages arbejdsuge i denne periode, så har assistenten ret til 1 friweekend (lørdag/søndag) i perioden.

Aftalen skal altid indgås skriftligt ved brug af denne blanket.

Elever kan ikke indgå i denne aftale, men følger reglerne i overenskomstens § 7 vedr. overarbejde for frisører, og § 8 vedr. overarbejde for kosmetikere.
Du finder overenskomsten HER .
Overarbejde kan honoreres med 50% tillæg til lønnen, eller der kan afspadseres med 1,5 time for hver optjente time.


Corona Bornholm (ikke gældende)

Du finder de seneste regningslinjer om forsvarlig indretning af liberale serviceerhverv i lyset af udbruddet af Covid-19 fra myndighederne HER

Find information vedr. krav om fremvisning af test på virksomhedsguiden HER

Bekendtgørelse om krav om test i forbindelse med adgang til lokaler, hvor der udøves liberale serviceerhverv finder du HER

Bekendtgørelse om krav om mundbind i forbindelse med håndtering af covid-19 finder du HER og ændring til bekendtgørelsen HER

Øvrige krav og anbefalinger til serviceerhverv finder du HER

Desuden finder du plakat vedr. krav om test, nederst på denne side.


Forbedringer af hjælpepakke – Tabt omsætning

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har den 9. februar 2021 indgået aftale om yderligere hjælp til selvstændige.

Aftalen indeholder bl.a. forhøjelse af loftet for selvstændige med ansatte til kr. 33.000 pr. md. med henblik på at give bedre kompensation af de meromkostninger, der følger af at have ansatte samt andre meromkostninger. For andre selvstændige forhøjes loftet til kr. 30.000 til dækning af meromkostninger, der følger af den lange nedlukning.

Det er en forudsætning, at den selvstændige ved ansøgningen om kompensation forpligter sig på “tro og love” til ikke at tage mere end kr. 23.000 ud af virksomheden om måneden i den periode, hvor den forhøjede kompensationssats modtages.

Den 17. februar 2021 blev forbedringen justeret. Det er nu muligt at modtage den forhøjede kompensation, selvom man har trukket mere end kr. 23.000 ud i december og/eller januar. Justeringen af aftalen betyder, at det fra 1. februar 2021 er det et krav, at den selvstændige fremadrettet ikke tager mere end kr. 23.000 ud af virksomheden om måneden i den periode, hvor den  forhøjede kompensationssats er modtaget. Se evt. nyheden fra Erhvervsministeriet HER.

Forhøjelsen af kompensationsloftet gælder fra den 9. december 2020

Herudover er der få andre forbedringer – aftaleteksten kan læses HER

Vi har modtaget nedenstående fra erhvervsstyrelsen den 26/3-21, vedr. forhøjelse af kompensation for tabt omsætning:
For kompensationsperioden fra og med den 9. december 2020 til og med den 28. februar 2021, der gælder kravet alene for februar 2021. Det vil sige, at har man trukket mere end 23.000 kr. ud af virksomheden i februar 2021, da kan man ikke modtage den forhøjede kompensation i den gældende periode. Dette følger af den gældende bekendtgørelse for kompensationsordningen for selvstændige i perioden fra og med den 1. september 2020 til og med den 28. februar 2021.

For kompensationsperiode fra og med den 1. marts 2021 og frem, gælder kravet i udgangspunktet for den periode hvorunder der søges om den forhøjede kompensation. Altså en gennemsnitsbetragtning.

I praksis er de nærmere vilkår for kompensationsordningen fra 1. marts og frem dog ikke endeligt fastlagt, herunder for hvilke perioder der skal søges.

Det nuværende udgangspunkt er dog, at der for perioden fra og med den 1. marts og frem vil gælde en adskilt kompensationsordning for de selvstændige, med sin egen kompensationsperiode, en ny bekendtgørelse og en ny ansøgningsblanket. Det er forventningen at denne kompensationsordning åbner i ugen efter påske.

Den 1. juni 2021 har vi modtaget følgende rettelse fra Erhvervsstyrelsen:

Det er blevet besluttet, at lempe på kravet om de max. kr. 23.000,- der må trækkes ud af virksomheden pr. måned, for at opnå den forhøjede kompensation. Det betyder, at kravet nu skal være opfyldt i enten februar eller marts måned 2021, for at kunne modtage forhøjet kompensation i perioden 9. december 2020 til 28. februar 2021.

Har du f.eks. trukket mere end kr. 23.000,- ud til dig selv i februar måned, men mindre end kr. 23.000,- i marts måned, kan du søge om det forhøjede kompensationsbeløb på baggrund af marts måneds udtræk, og dermed få den forhøjede kompensation for hele perioden fra 9. december 2020 til 28. februar 2021.

Har du allerede søgt efter ordningen, men kan se, at du nu er berettiget til at søge om det forhøjede kompensationsbeløb, kan du enten søge igen som tillæg (kun om det forhøjede beløb) HER, eller sende en helt ny grundansøgning ind, som findes HER. Ansøgningsblanketten er opdateret, så der kan søges for perioden, hvor der så skal vælges, hvilken måned (februar eller marts 2021) kravet om de kr. 23.000 skal opgøres efter.

Det må ikke forventes, at der kan reguleres for ovenstående ændring i forbindelse med slutafregning, og derfor opfordrer vi alle, der er berettiget til den forhøjede kompensation, efter de nye rettelser, til at søge igen inden ansøgningsfristen.

Ansøgningsfristen er rykket til den 31. juli 2021.

A-Skattelån til små og mellemstore virksomheder

Folketinget har vedtaget, at der indføres en ny låneordning for A-skat og am-bidrag til små og mellemstore virksomheder. Dermed kan virksomheder søge om at låne et beløb, der svarer til det, der er indberettet rettidigt i A-skat og am-bidrag for perioderne august og december 2020. Lånet skal tilbagebetales senest den 1. november 2021.

Ansøgningen løber fra 3. februar og frem til 31. marts 2021.

Læs mere om lånet HER

Du kan søge lånet HER

Alle virksomheder får nu også mulighed for at få nye A-skattelån, ligesom betalingsfristen for A-skat og AM-bidrag i maj 2021 udskydes. Det har et bredt flertal af folketingets partier vedtaget 23. februar 2021.

De nye A-skattelån for betalingerne i februar og marts 2021 skal tilbagebetales hhv. 1. april og 1. juni 2022 – læs pressemeddelelsen HER.

Momslån

Fakta om momslånet

Ansøgningsperiode: 17. marts 2021 til 14. april 2021
Tilbagebetalingsfrist: 1. februar 2022
Lånebeløb for små virksomheder: Svarende til det beløb, virksomheden har indberettet rettidigt i moms for 1. og 2. halvår 2020 (frist 1. marts 2021)
Lånebeløb for mellemstore virksomheder: Svarende til det beløb, virksomheden har indberettet rettidigt i moms for 3. og 4. kvartal 2020 (frist 1. marts 2021).

Det er helt afgørende, at du husker at indberette din moms inden fristen 1. marts!

Ellers kan du ikke søge momslånet! Du skal indberette momsen, men du behøver ikke betale den, hvis du søger momslånet. Den manglende betaling vil blive konverteret til et rentefrit lån. Lånet kan søges via virk.dk fra den 17. marts 2021

Hvis du indberetter, men ikke betaler til tiden, skal du være opmærksom på:

• at der løber renter på betalingen, frem til et lån bevilges.

• at der muligvis vil blive rykket for betalingen, og at der i den forbindelse bliver lagt et rykkergebyr på.

• at et evt. lån ikke kommer til at omfatte disse renter og gebyrer. Renter og gebyrer skal virksomheden derfor selv betale, for ellers vil disse overgå til inddrivelse.

• at det ikke er alle virksomheder, der kan blive godkendt til et lån (fx virksomheder under konkursbehandling, rekonstruktionsbehandling, likvidation eller tvangsopløsning).

Vi er ikke tilfredse med, at der løber renter på i den periode, der går fra den 1. marts til lånet bevilges, men vurderer dog, at det er en acceptabel udgift for et ellers rentefrit lån.

Du kan søge momslånet HER


 

Generel fakta

LØNKOMPENSATION (9. december 2020 til 12. april 2021) kan søges via Virk.dk HER

Vejledning findes under fanen “Har du brug for hjælp?” og “Spørgsmål og svar”

Der kan søges om lønkompensation pr. p-nummer eller for hele virksomheden.

Der vil efter restriktionernes ophør være en omstillingsperiode på 7 kalenderdage, hvor der fortsat skal kunne søges om lønkompensation, hvis virksomheden kan dokumentere, at den har behov for dage til at omstille sig til at åbne igen.

Ansættelsesforholdet skal være indgået før den 15. december 2020, for tvangslukkede saloner pr. 17. el. 21. december 2020, for at kunne modtage lønkompensation.

Ansøgningsfrist for lønkompensation til virksomheder med forbud mod at holde åben er den 11. august 2021.

Den generelle lønkompensationsordning, der gælder for ikke tvangslukkede virksomheder, og kan søges af alle der opfylder betingelserne, finder du HER

Ansøgningsfrist for den generelle lønkompensationsordning er den 31. august 2021.

Pålæg om afvikling af ferie/fri uden løn:

Der kan varsles ferie/afspadsering/fri uden løn i perioden med hjemsendelse i den forlængede periode fra den 18. januar 2021:

I perioden fra den 18. januar til den 7. februar 2021 skal assistenter bidrage med 1 dag. Efterfølgende skal assistenter bidrage med 1 dag pr. 28 kalenderdage, kompensationsperioden forlænges. Hvis nedlukningen forlænges med mindre end 4 uger, kan der først pålægges 1 feriedag, når forlængelsen udgør 4 uger. Assistenter kan maksimalt pålægges at bidrage med 5 dage i perioden.

Assistenter ansat på deltid skal bidrage forholdsmæssigt.

F.eks.:  Assistent ansat på 37 timer skal bidrage med: 37/5 = 7,4 timer

Assistent ansat på 25 timer skal bidrage med: 25/5 = 5 timer

Assistenter med aftalt lønnedgang, skal IKKE bidrage med fridage.

Elever skal IKKE bidrage med fridage.

Aftaleteksten kan læses HER

Regneark:

Regnearket på dofks hjemmeside fortæller hvilken udgift, der er til løn inkl. Ferie-, S/H, feriefridage og særlig opsparing og hvad der kan fås i lønkompensation. Der indgår ikke andre elementer i lønudregning. Her er link til regneark

 

KOMPENSATION FOR SELVSTÆNDIGE (tabt omsætning) kan p.t. søges for perioden 9. december – 28. februar 2021, også det forhøjede beløb, via Virk.dk HER.

Vejledning findes under fanen “National nedlukning”

Hvis du allerede har søgt kompensation for tabt omsætning, skal du søge om det forhøjede beløb til hhv. kr. 30.000 og 33.000 HER
Du kan finde spørgsmål/svar vedr. forhøjelsen HER.

Kompensationsordning for perioden fra den 1. marts 2021 -30. juni 2021

Der er nu åbnet for ansøgning om kompensation for selvstændige for perioden fra 1. marts – 30. april 2021.

Vær opmærksom på, at du skal indsende en separat ansøgning for den nye periode. Du kan ansøge HER

Ansøgningsfristen for perioden fra 9. december 2020 – 28. februar 2021 er den 31. juli 2021.

Ansøgningsfristen for perioden fra 1. marts – 30. juni 2021 er den 31. august 2021.

 

KOMPENSATION FOR FASTE OMKOSTNINGER
er delt i 2 ordninger:

1. Kompensation for faste stedbundne omkostninger, uden revisorerklæring (max. kr. 100.000) kan p.t. søges for perioden 9. december – 28. februar 2021 via Virk.dk HER

Vejledning findes under fanen “National nedlukning”

Ansøgningsfristen er den 15. juni 2021.

Kompensation for faste stedbundne omkostninger, uden revisorerklæring kan nu søges for perioden 1. marts – 30. juni 2021 via Virk.dk HER

Ansøgningsfristen er den 30. september 2021.

Fra 1. juli 2021 er det muligt at søge Kompensation for faste stedbundne omkostninger, uden revisorerklæring.
Der kan søges for perioder fra 1. juli – 31. december 2021, ved en forventet omsætningsnedgang på min. 45% som følge af Covid-19 (max. kr. 150.000,-).
Betingelserne afviger fra de tidligere ordninger, læs mere HER

Det er den 9. december 2021 blevet besluttet at forlænge ordningen for kompensation for faste omkostninger frem til den 28. februar 2022,
og kravet til omsætningsnedgang sættes ned til mindst 30 pct. Det gælder fra 1. december 2021.

Ansøgningsfristen er den 31. januar 2022

2. Kompensation for faste omkostninger, med revisorerklæring kan p.t. søges for perioden 9. december – 28. februar 2021 via Virk.dk HER Vejledning findes under fanen “National nedlukning”
og der kan søges for perioden fra 1. marts – 5. eller 30. april 2021 HER

Det vil ikke være muligt at lave én samlet ansøgning. Hvis du ønsker at søge om kompensation fra den 1. november eller den 9. december 2020 til og med den 5. april eller 30. april 2021, skal du indsende to ansøgninger.

Én ansøgning for den 1. november / 9. december til og med den 28. februar og én ansøgning for den 1. marts og frem.

Vær opmærksom på, hvis du søger om kompensation for en periode før den 1. november 2020, er ansøgningsfristen den 15. april 2021.

Ansøgningsfristen for perioden til og med den 28. februar er den 31. oktober 2021.

Ansøgningsfristen for perioden fra 1. marts – 5. eller 30. april 2021 er den 31. oktober 2021.

Fra 1. juli 2021 er det muligt at søge Kompensation for faste omkostninger, med revisorerklæring.
Der kan søges i perioder fra 1. juli – 31. december 2021, ved en forventet omsætningsnedgang på min. 45%, som følge af Covid-19.
Betingelserne afviger fra de tidligere ordninger, læs mere HER

Det er den 9. december 2021 blevet besluttet at forlænge ordningen for kompensation for faste omkostninger frem til den 28. februar 2022,
og kravet til omsætningsnedgang sættes ned til mindst 30 pct. Det gælder fra 1. december 2021.

Ansøgningsfristen er den 31. januar 2022

SAGSBEHANDLINGSTIDER
Se mere om sagsbehandlingstider for de enkelte ansøgninger HER

DOKUMENTATION FOR TVANGSLUKNING TIL BRUG FOR ANSØGNING OM KOMPENSATION:

Iflg. Erhvervsstyrelsen kan dokumentation være en kopi af din årsrapport, eller et print, i pdf-format, fra www.cvr.dk hvoraf virksomhedens branchekode fremgår og ejers underskrift. Alternativt kan man skrive et stykke papir selv, med virksomhedens cvr.nr., branchekode samt underskrift.

Branchekode for frisører: 960210

Branchekode for skønheds- og hudpleje: 960220

Bekendtgørelsen for tvangslukning fremgår af § 6 stk. 8 og 9: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/42

Se mere under hver fane herunder:

Lønkompensation

Krav til hjemsendelser

  • Man skal hjemsende mindst 30% af lønmodtagere eller 50 lønmodtagere

Kompensation

  • Funktionærer 75% af løn, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned
  • Timelønnede 90% af løn, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned for alle fuldtidsansatte der indgår i lønkompensationsordningen, stadig forholdsvis mindre beløb ved færre timer.

Krav til lønforhold

  • Fortsat fuld løn til ansatte
  • De ansatte må ikke arbejde
  • Ingen afskedigelser af ansatte grundet nedgang i omsætning
Kompensation til selvstændige

Gælder for ejere af Enkeltmandsvirksomhed, ApS, A/S, IVS så længe virksomheden lever op til ordningens kriterier.

Forudsætninger

  • Mere end 30% omsætningsnedgang i kompensationsperioden pga. Coronavirus
  • Gennemsnitlig månedlig omsætning på kr. 8.000 per måned i 2019
  • Der må max. tages kr. 23.000 ud af virksomheden pr. md. i den periode kompensationen modtages.
  • Maksimalt 25 fuldtidsansatte
  • Mindst 25% ejerskab og arbejder aktivt
  • Virksomhed skal være registreret senest 07/12/21

Kompensation

  • 90% (100% i perioden med forbud mod åbning) af omsætningsnedgang ift. gennemsnits omsætning seneste regnskabsår
  • Maksimalt kr. 33.000 pr. måned pr. ejer, for selvstændige der har ansatte. Maksimalt kr. 30.000 for selvstændige uden ansatte.

Tilbagebetalings risiko

  • Hvis omsætning ikke er faldet 30%
  • Hvis der er taget mere end kr. 23.000 ud af virksomheden pr. måned
  • Hvis ejers personlige indkomst for 2020 overstiger 0,8 mio. kr.
Kompensation for faste udgifter

Ordningen er delt i 2 hjælpepakker:

1. Kompensation for stedbundne faste omkostninger – uden revisorpåtegning (max. kr. 100.000 pr. md.)

Krav

  • CVR nr. etableret før senest den 7. december 2021
  • Omsætning minimum 1 måned forud for ansøgning
  • Forventet omsætningstab på min. 30% gældende fra den 1. december 2021. Ved lukkepåbud 100% kompensation, så længe forbuddet er gældende – max. kr. 100.000,- pr. måned.
  • Faste omkostninger skal overstige kr. 4.000,- pr. måned

Bekendtgørelse om kompensation for stedbundne faste omkostninger (uden revisorpåtegning) finder du HER

2. Kompensation for faste udgifter – med revisorpåtegning (oprindelig udgave)

Krav

  • CVR nr. etableret før senest den 7. december 2021
  • Forventet omsætningstab på min. 30%, grundet Covid-19 eller i en periode har haft forbud mod at holde åbent og ikke haft omsætning i hele denne periode.
  • Faste omkostninger skal overstige kr. 4.000 pr. måned

Trappemodel med omsætningstab/kompensation

  • Nedgang på 30-35%: Kompensation 40%
  • Nedgang på 35-40%: Kompensation 45%
  • Nedgang på 40-45%: Kompensation 50%
  • Nedgang på 45-50%: Kompensation 55%
  • Nedgang på 50-55%: Kompensation 60%
  • Nedgang på 55-60%: Kompensation 65%
  • Nedgang på 60-65%: Kompensation 70%
  • Nedgang på 65-70%: Kompensation 75%
  • Nedgang på 70-75%: Kompensation 80%
  • Nedgang på 75-80%: Kompensation 85%
  • Nedgang på 80-100%: Kompensation 90%
  • Ved lukkepåbud med 100% omsætningsnedgang: kompensation 100%, så længe forbuddet er gældende
  • Man kan ikke få udbetalt mere i kompensation end den samlede nedgang i omsætningen.

Bekendtgørelse om kompensation for faste omkostninger (med revisorpåtegning) finder du HER Tillæg til bekendtgørelsen pr. 4. februar 2021 finder du HER

Faste omkostninger er defineret ved:
Dokumenterbare omkostninger relateret til virksomhedens aktiviteter, der er uafhængige af virksomhedens salg, produktion og distribution, og som virksomheden vil skulle afholde, selv om den ikke har omsætning i en periode.

Eksempler på faste udgifter (ikke udtømmende)

  • Husleje
  • El og varme
  • Renteomkostninger og gebyrer
  • Leje- og Leasingomkostninger
  • Afskrivninger anlægsaktiver
  • Ejendomsskatter
  • Licenser på anvendelse af software m.m
  • Løbende serviceaftaler, herunder forsikringer, abonnementer, kontingenter.
  • Øvrige faste omkostninger

 


Tvangslukning – Lønkompensation – Lønaftale

Vi er blevet oplyst fra DA, at man som arbejdsgiver har mulighed for at forhandle en overenskomstmæssig garantiløn med sine assistenter ligesom i foråret.

140,25 kr./time for fuldtidsansatte og 143,25 kr./time for deltidsansatte (alt under 37 timer) – pr. 1. marts 2021 ændres garantilønnen til 142,75 kr./time for fuldtidsansatte og 145,75 kr./time for deltidsansatte.

Aftalen SKAL være indgået inden man træder ind i lønkompensationsordningen på mandag, og det er vigtigt at man får de ansatte til at udfylde en blanket, så der er dokumentation for at det er sket frivilligt.

Til jer som blev lukket ned torsdag morgen efter pressemødet onsdag aften kl. 18.00, vil det måske kunne være en fordel ikke at træde ind i lønkompensationsordningen før på mandag, dvs. at I betaler den fulde løn her fra torsdag uden kompensation, hvorefter den nedsatte løn vil kunne etableres, når I har forhandlet med jeres personale.

Vilkårene for aftalen er noteret her:

  • Der er indgået en aftale mellem DA og FH som gør, at man mellem arbejdsgiver og de ansatte kan aftale at kombinere denne lønkompensationsordning med en aftalt lønnedgang.
  • Hvis flertallet af de berørte assistenter er indstillet på en sådan lønnedgang, (der som minimum kan udgøre fagets garantiløn) kan en accept fra flertallet gøres til en betingelse for fortsat ansættelse i salonen for alle.
  • Man kan ikke varsle det ensidigt fra virksomhedens side. Er der ikke et flertal kan en sådan aftale ikke indgås.
  • En aftale om lønnedgang, der indgås med medarbejderne, skal ikke godkendes af DFKF, men skriv aftalen ned og få underskrifterne fra medarbejderne på aftalen.
  • Der kan søges lønkompensation på 90% af lønnen med et max. på 30.000 kr. om måneden.
  • Elever kan ikke indgå i en lønreduktion.
Find blanketten HER

Aftale om ekstra arbejde torsdag, fredag og lørdag – 17., 18. og 19. december 2020

dofk har sammen med DFKF indgået en aftale om, at jeres ansatte fra i dag torsdag og til og med lørdag gerne må tage alle de overarbejdstimer, som de har lyst til uden at få afregnet overarbejdsbetaling. Dette skyldes, at man på den måde forhåbentlig kan sikre, at der også er en arbejdsplads at komme tilbage til. En sådan aftale kan dog kun ske på frivillige basis fra den ansattes side. Allerede indgåede arbejdsplaner om overarbejde skal naturligvis respekteres og aflønnes med de normale tillæg.
Nu på søndag før jul må der også arbejdes, men den er temmelig dyr, idet der denne ene søndag, nemlig den sidste søndag før jul, skal aflønnes med 100% i tillæg (100% af den aftalte garantiløn).
Ønsker man at indgå en sådan aftale med sit personale, så skal I lige printe nedenstående blanket, og få den underskrevet, så der ikke senere opstår tvivlsspørgsmål. Ønsker I at de ansatte skal arbejde på søndag, så kan det gøres UDEN at der skal udfyldes denne blanket.

Vi har gjort en aftale-blanket klar til jer vedrørende arbejdstid fra d.d. til og med lørdag den 19. december. Find den HER


Corona Nordjylland (ikke gældende)

Lønkompensationsordningen (som gælder for hjemsendte assistenter i samme kommune som salonen/klinikken ligger pga. manglende kunder) træder i kraft fra 6. november og mindst 30% skal være hjemsendt.
De hjemsendte assistenter skal have fuld løn. Der kan IKKE forhandles en “Coronaløn”. Der ydes 90% af de samlede lønudgifter, dog. max. 30.000 kr./md. og der må IKKE opsiges medarbejdere pga. økonomi, mens man er i denne ordning.
Medarbejderen skal IKKE bidrage med afholdte feriedage.

Pendlingslønkompensationsordningen (assistenter som ikke kan/skal møde på arbejde fordi de skal krydse kommunegrænser) træder i kraft d. 6. november.
Der må ikke opsiges medarbejdere pga. økonomi, mens man er i ordningen. Disse medarbejdere tæller med i de 30% hjemsendte under den almindelige lønkompensation.
Der skal betales fuld løn til medarbejderen. Der ydes 90% af de samlede lønudgifter, dog max. 45.000 kr./md. og der vil blive krævet dokumentation for at medarbejderen bor i en tvangslukket kommune, eller at virksomheden ligger i en lukket kommune, og at der er tale om forskellige nedlukkede kommuner.

Dette er i korte træk, hvad aftalen indeholder. Har I spørgsmål må I kontakte os på kontoret.

Der er åben for ansøgning, og ansøgningsfristen er den 16. april 2021.

Læs mere via Virksomhedsguiden HER 
Eller søg kompensation HER


Ny aftale om midlertidig arbejdsfordeling (ikke gældende)

Lønmodtagere og arbejdsgivere kan benytte sig af den nye midlertidige arbejdsfordelingsordning, hvor medarbejderne kan få en højere dagpengesats.

Arbejdsfordelingsordningen kan tages i brug, så virksomheder, der fortsat er udfordret på grund af Corona-krisen, kan undgå at afskedige medarbejdere.

Arbejdsfordeling betyder, at medarbejderne i virksomheden kan deles om det arbejde, der skal udføres og i den resterende tid tage uddannelse eller gå hjemme på dagpenge.

Arbejdsgiver skal bidrage til finansieringen af udgifterne til den nye ordning, ved betaling af 3 G-dage pr. hele måned for hver medarbejder der deltager i arbejdsfordeling. Tre hele G-dage udgør kr. 2.643, –

Der må ikke ske opsigelse i perioden, hvor der er etableret arbejdsfordeling.

Ordningen skal etableres for alle medarbejdere, og kan kun etableres ved minimum 2 ansatte.

Ordningen kan ikke etableres for elever.

En ansat kan hjemsendes med dagpenge og skal være sendt hjem i mindst 20 procent af arbejdstiden og maksimalt 80 procent i gennemsnit målt over fire uger, og arbejdsfordelingen skal anvende den samme procentsats inden for den fire uger lange cyklus. Denne procentsats kan så ændres i den efterfølgende 4 ugers cyklus. Der skal anvendes samme procentsats på samtlige medarbejdere.

Som en del af aftalen vil den maksimale dagpengesats være forhøjet til 23.000 kroner pr. måned svarende til ca. 143,50 kroner i timen. Dog vil en medarbejder aldrig kunne få mere end 90% af sin løn i dagpenge. Derudover vil ansatte i arbejdsfordeling ikke bruge af deres dagpengeret.

Den nye midlertidige ordning gælder alle 12 måneder i 2021, uanset om virksomheden har benyttet ordningen i 2020.

Virksomheder, der vil gøre brug af ordningen, skal informere og høre deres medarbejdere efter de gældende høringsregler. Medarbejdere skal have et varsel på 24 timer på en hverdag til at beslutte, om de vil indgå i arbejdsfordeling.

Hvis en lønmodtager ikke ønsker at indgå i en bestemt, besluttet arbejdsfordeling, kan virksomheden vælge at afskedige medarbejderen. Opsigelsen skal ske med medarbejderens personlige opsigelsesvarsel.

En arbejdsfordeling skal være anmeldt til jobcenteret senest samtidig med at fordelingen træder i kraft, ved udfyldelse og indsendelse af disse blanketter: ab292 og ab293. Blanketterne skal indsendes til jobcenteret i virksomhedens hjemkommune.

En arbejdsfordeling kan afbrydes før tid.

Læs mere om den midlertidige arbejdsfordeling:
Pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet


Tilbagebetaling af kompensation

Det er nu muligt, frivilligt at tilbagebetale hele eller dele af den kompensation, du har fået.
Læs mere om hvordan du tilbagebetaler HER


Spørgsmål og svar (ikke opdateret):

Trepartsaftale – Løntilskud til elever

Hvornår er en elevaftale ”indgået” i aftalens forstand?

Aftalen regnes som indgået, når eleven starter på virksomheden og får løn.

Gives der bonus for EGU-elever?

EGU-elever er ikke omfattet af aftalen.

Hvad forholder aftalen sig til voksenlærlinge?

Både unge og voksne er omfattet af aftalen. DA er i dialog med ministerierne i forhold
til forskellige spørgsmål, der relaterer sig til samspillet med støtte via voksenlærlingeordningen.

Kan virksomheden modtage AUB-refusion i 2020 og herefter
ansøge om refusion via voksenlærlingeordningen i 2021?

Afklaring udestår.

Er der et maksimalt lønbeløb for virksomhedens tilskud?

Der arbejdes i aftalen ikke med maksimale løntilskud, men der udestår dog en præcisering
af lønbegrebet.

Gælder muligheden for tilskud også i prøvetiden?

Ja.

Skal virksomheden søge, eller udbetales tilskuddet automatisk?

Afklaring udestår.

Kan en eksisterende kort aftale erstattes af en restlæreaftale – med 90 pct. refusion?

Afklaring udestår.

Hvordan beregnes løntilskuddet – indgår alle lønelementer
herunder overarbejdsbetaling, fritvalgskonto osv.?

Der udestår en egentlig afklaring af lønbegrebet, men der lægges op til, at det følger
Lønkompensationsordningen, hvorefter pension og fritvalgskonto er inkluderet.
Overarbejdsbetaling kan ikke forventes inkluderet.

Hvornår vil lønrefusionsordningen være i funktion?

Afklaring udestår.

 

Lønkompensation

En gravid, der pt er sygemeldt og på sygedagpenge, går på graviditetsorlov 10/4 – termin 8/5. Skal hun have stemmeret og være med i afstemning om at gå ned i løn?

Nej, når hun pt. er på sygedagpenge og senere overgår til barselsorlov, er hun ikke omfattet af lønkompensationsordningen. Hun vil blive omfattet af aftalen om lønnedgang/lønkompensation, hvis hun ”genoptager arbejdet” (raskmeldes) imens salonen fortsat er tvangslukket.

Skal jeg bruge en (autoriseret) revisor til regnskab? Også selvom jeg aldrig har haft brug for det før?

Det er politikerne, der har lavet kravet om revisorer. Også selv om det er en enkeltmands virksomhed.

Er det 30.000 kr. pr. medarbejder eller per fuldtidsansat? Hvis man har en deltidsansat, kan man så ikke få op til 30.000 kr.?

Det er per fuldtidsansat. Færre timer = færre kr. i kompensation. Du kan, hvis der er flertal for det, aftale lønnedgang med dine ansatte (min. Fagets garantiløn). Kr. 140,25 for fuldtidsansatte (37 timer) kr. 143,25 for deltidsansatte (alle under 37 timer).

Fuld løn under lønkompensationsordning er det inkl. Feriepenge, SH, ledertillæg mv.?

Det er gennemsnitsløn ligesom under sygdom. Altså skal der afregnes feriepenge, S/H og pension.

Kan jeg fravælge de eksisterende muligheder for hjemsendelse med løn og lønkompensation og i stedet hjemsende uden løn?

Nej ikke ifølge DA, da muligheden for hjemsendelse uden løn ikke fremgår af fagets overenskomst.

Er elever omfattet af lønkompensationen?

Virksomheder, der skal varsle afskedigelser for 50 medarbejdere eller 30% af staben, kan få et tilskud på 90% af lærlingens løn. De 90% finansieres af staten, mens virksomheden dækker de sidste 10%. Lærlingen skal ikke afvikle 5 fridage i den periode, lønkompensationen omfatter.

Lærlingen skal have udbetalt sin ordinære løn, og lønkompensation kan kun opnås for praktikperioder.

Er lærlingen på skoleophold, modtager virksomheden lønrefusion fra AUB.

Uddannelsestiden forlænges ikke, med mindre det faglige udvalg indstiller dette.
For lærlinge i prøvetid stilles prøvetiden på pause i den periode, hvor lærlingen er omfattet af ordningen.

For virksomheden gælder det, at den overholder de andre regler, der gælder for lønkompensation, herunder at der ikke må afskediges medarbejdere af økonomiske årsager.

Skal assistenter der er på barsel eller sygemeldte, og som modtager fuld løn, også bruge 5 dage, når vi søger lønkompensation på hende? Og hvordan gør jeg det?

Der kan ikke søges lønkompensation for sygemeldte eller medarbejdere på barsel, og der skal derfor ikke trækkes 5 dage for de medarbejdere der er på barsel eller sygemeldte. De kan trækkes, hvis de kommer tilbage (raskmeldes) i perioden.

Kan en ansat pensionist, der arbejder 10 timer hver uge indgå i lønkompenslønkompensationsordningen? Hvis ikke har hun så krav på 10 timers løn?

Ja og ja.

Hvordan beregner jeg gennemsnitsløn? Er det med eller uden varesalg?

Fuld løn beregnes som et gennemsnit, ud fra de seneste 16 ugers kendte/udleverede lønsedler – ved månedsløn beregnes gennemsnitslønnen ud fra de seneste 4 måneders kendte/udleverede lønsedler.

Den gennemsnitlige timeløn i referenceperioden beregnes herefter på grundlag af den ferieberettigede løn divideret med de faktiske antal arbejdstimer.

Er der ikke udført arbejde i referenceperioden, beregnes gennemsnitslønnen på baggrund af den seneste lønseddel, hvoraf fremgår, at der er udført arbejde i virksomheden.

Provision af varesalg er en løndel og indgår i gennemsnitsberegningen.

Er tidsbegrænsede medarbejdere/vikarer omfattet af lønkompensationsordningen?

Ja, så længe de er ansat før 15/12-2020.

Jeg har et ApS, kan jeg søge lønkompensation ligesom mine ansatte?

Nej, som ejer/medejer kan du ikke søge lønkompensation som dine ansatte, men du kan i stedet søge kompensation for tabt omsætning i lighed med selvstændige. Det har ingen betydning, om virksomheden er en enkeltmandsvirksomhed, et ApS eller A/S, så længe virksomheden lever op til ordningens øvrige kriterier.

Jeg har et ApS og har ved en fejl ansøgt lønkompensation for mig selv?

Såfremt du har søgt lønkompensation til dig selv i ApS, skal du rette henvendelse til Erhvervsstyrelsen med henblik på at få det rettet. Du skal i stedet søge som øvrige selvstændige.

Ift. Beregnet gennemsnitlig månedsløn: Hvis man sender sine medarbejdere hjem til en mindre løn end normalt, skal lønnen så rettes til det, de er hjemsendt med?

Ja, på baggrund af tidligere lønudbetalinger har Erhvervsstyrelsen beregnet et niveau for gennemsnitsløn. Hvis virksomhedens faktiske lønudbetaling vil være anderledes i hjemsendelsesperioden (og det kan der være mange gode grunde til), opfordres virksomhederne til at rette beløbet til.

Indgår medarbejdere på barsel eller sygemeldte i lønkompensationsordningen?

Nej, der kan ikke søges lønkompensation samtidig med der fås refusion fra andre ordninger. Raskmeldes/vender de tilbage i kompensationsperioden, kan de herefter indgå i ordningen.

Hvis en assistent normalt arbejder 28 timer i en salon og arbejder 12 timer ved siden af i f.eks. ældreplejen, må hun så fortsætte med arbejdet i ældreplejen under hjemsendelse, og i hvor mange timer?

Ja, den hjemsendte assistent kan fortsætte eller påtage sig anden beskæftigelse, såfremt anden beskæftigelse er i overensstemmelse med den enkeltes ansættelsesforhold, og såfremt hun kan stå til rådighed med én dags varsel.

Hvilke muligheder har jeg for at genindkalde mine medarbejdere, og hvordan påvirker det muligheden for at modtage kompensation?

Kriteriet om hjemsendelse af 30 % af medarbejderstaben eller mere end 50 ansatte er et gennemsnit over den periode, som du søger lønkompensation for.

Du kan indkalde dine medarbejdere med 1 dages varsel.

Hvis du i en periode genindkalder medarbejdere til arbejde, skal du kun tilbagebetale kompensation for de dage (hele dage), medarbejderne er kaldt tilbage på arbejde. Du modtager fortsat kompensation for de medarbejdere, der fortsat er hjemsendte.

Virksomheder, som allerede på ansøgningstidspunktet ved, at de får behov for medarbejderen inden for hjemsendelsesperioden, kan ved ansøgningstidspunkt angive, hvor mange dage de planlægger at genindkalde medarbejderen i perioden.

Hvis genindkaldelsen fører til, at du falder under kriteriet om hjemsendelse af 30 % af medarbejderstaben eller mere end 50 ansatte i gennemsnit over den periode, som du søger lønkompensation for, kan du blive bedt om at dokumentere behovet for at genindkalde dine medarbejdere.

Eksempel 1:
En medarbejder hjemsendes i 12 uger, men der er brug for at medarbejderen arbejder hver 2. tirsdag (dvs. 6 tirsdage i alt).

Når virksomheden søger om lønkompensation angives den samlede periode på de 12 uger. I samme forbindelse angives det, at virksomheden forventer at indkalde medarbejderen 6 dage inden for den samme periode.
Hvis virksomheden indkalder medarbejderen flere dage end angivet, skal en del af kompensationsbeløbet tilbagebetales. Herefter udbetales lønkompensation for 12 uger minus 6 dage.

Eksempel 2:
En medarbejder hjemsendes i 12 uger med lønkompensation. Virksomheden ansøger om lønkompensation for perioden (fra dato til dato) og får udbetalt lønkompensation for 12 uger.

Efter 8 uger vurderer virksomheden, at der er brug for medarbejderen i virksomheden og kalder medarbejderen på arbejde.
Virksomheden har modtaget kompensation for 12 uger og skal derfor tilbagebetale kompensationen for de 4 uger, hvor medarbejderen er tilbagekaldt på arbejdet.

Er det muligt at skifte imellem medarbejdere, der er på arbejde og hjemkaldt?

Det er muligt at lade flere medarbejdere være omfattet, som skiftevis er på arbejde og hjemkaldt. Det er dog et krav, at der søges lønkompensation for alle omfattede medarbejdere, da de registreres på deres CPR-numre, og virksomheden lever op til kriteriet om, at minimum 30 % eller mere ned 50 ansatte er hjemsendt som et gennemsnit for hele perioden.

Hvis du fx ønsker at hjemsende 40 medarbejdere i en periode og skifte dem ud med 40 andre medarbejdere i en anden periode, vil alle 80 blive betragte som hjemsendt.

Vi er startet med at arbejde igen efter tvangslukning. Min assistent er efterfølgende blevet syg, hvilken løn skal hun have?

Såfremt din assistent opfylder de almindelige overenskomstmæssige betingelser for at få fuld løn under sygdom, vil hun fortsat skulle have dette.

Er der i lønkompensationsperioden aftalt nedgang i lønnen, betragtes hendes fulde løn i denne periode dog som den aftalte lønnedgang – f.eks. garantilønnen.

Bliver din medarbejder syg efter udløbet af den ansøgte lønkompensationsperiode, er det de almindelige overenskomstregler om løn under sygdom der gælder, og altså ikke en evt. aftalt lønnedgang.

 

Kompensation til selvstændige

Hvordan er man stillet i et I/S firma med to ejere?

Man skal som minimum eje 25% af virksomheden. Man kan søge kompensation ved omsætningstab på min. 30%. Kompensationen dækker 90% af tabet, 100% ved 100% omsætningstab (tvangslukning), dog max. kr. 23.000 pr. måned (pr. Cpr.nr., hvor der er flere ejere).

Jeg er selvstændig og har en medarbejdende ægtefælle?

Såfremt den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle, hæves loftet for den maksimale kompensation med 100% svarende til kr. 46.000 og kompensationen er skattepligtig.
Der er dog en række krav der skal leves op til. Se mere på Virksomhedsguiden.dk

Skal man tilbagebetale kompensationen, hvis man klarer sig godt resten af året?

Ja, hvis det viser sig, at omsætningen ikke er faldet med 30% i den ansøgte kompensationsperiode, vil du skulle betale støtten tilbage.

Du skal også betale tilbage, hvis du som selvstændig opnår en personlig indkomst på over kr. 800.000 i 2020.

Hvad med selvstændige, som ejer flere virksomheder (flere cvr.nr.)?
Man kan kun modtage kompensationen én gang. Ejer man flere saloner, kan man altså ikke kompenseres for hvert enkelt ejerforhold.
Skal jeg bruge revisorbistand for at kunne søge ordningen?
Nej, det kræver ikke revisorbistand at søge kompensationsordningen for selvstændige og freelancere mv.
Hvis din ansøgning udtages til kontrol, kan Erhvervsstyrelsen dog pålægge dig at anvende revisorbistand fra en godkendt uafhængig revisor.
Jeg er pensionist, kan jeg søge om kompensation for tabt omsætning?

Ja, du kan som pensionist søge om kompensation for tabt omsætning, hvis du opfylder de øvrige betingelser for at søge ordningen.

Hvis min omsætning bliver meget højere end normalt i perioden efter nedlukning, går det så ud over den kompensation jeg kan søge?
Kompensationsgraden for den periode der har været tvangslukket er forhøjet til 100%, dog maksimalt kr. 23.000,- pr. måned.
Dette fortolkes af SMVdanmark som, at man er sikret sin kompensation for den tvangslukkede periode, på samme måde som ved dækning af de faste omkostninger, og uanset hvordan der omsættes efterfølgende. Man må dog stadig ikke have haft omsætning i den tvangslukkede periode.
Hvordan får jeg dækket mit omsætningstab i den tvangslukkede periode, når nu min omsætning er væsentlig højere i perioden efter?

Hvis din virksomhed har været omfattet af forbuddet mod at holde åbent, kan du få 100 % kompensation i netop den periode, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned.
I den resterende del af kompensationsperioden kan du få 90 % kompensation, dog stadig maksimalt 23.000 kr. pr. måned.
Bemærk, at kravet om 30 % omsætningsfald i gennemsnit pr. måned opgøres for hele kompensationsperioden, uanset om du har haft forbud mod at holde åbent eller ej.
For at opnå 100% dækning (max. kr. 23.000,-) i den tvangslukkede periode, er det en forudsætning, at der ingen omsætning har været i perioden.
Du skal i ansøgningen dokumentere, at du har haft forbud mod at have åbent. Det skal være i form af en pdf, hvor du forklarer, hvorfor din virksomhed er omfattet af forbuddet, herunder hvilken type virksomhed du driver.

Bekendtgørelse nr. 224, kapitel 2 §6, stk. 4 på Retsinformation.dk

 

Lønnedgang

Kan man aftale lønnedgang med elever?

Nej, det kan man ikke.

Er mine assistenter, der er syge eller på barsel, også omfattet af lønnedgang?

Hvis lønnedgang blev aftalt forud for sygemelding/barsel, kan det fortsætte i hele kompensationsperioden, ellers kan det først aftales efter endt sygdom/barsel, såfremt assistenten vender tilbage i perioden.

 

Faste omkostninger

Hvad får man dækket af husleje mm?

Man får dækket de ting, man ikke kan opsige, altså det man har en kontraktaftale eller leasingaftale på. Bl.a. husleje, renteudgifter, kontraktbundne udgifter. Der kommer en liste fra Erhvervsstyrelsen.

Må jeg sælge produkter mens jeg er tvangslukket?

Ud fra det vi pt. har fået oplyst fra Erhvervsstyrelsen, så må man godt sælge varer, men man vil så ikke blive betragtet som 100% lukket.

Man vil så få dækket de faste omkostninger i lighed med alle øvrige virksomheder, der har denne mulighed, og det er op til 90%, alt afhængig af nedgang i omsætningen.

Kan jeg risikere at skulle tilbagebetale kompensationen?

Ja, hvis du har fået udbetalt for meget i kompensation. Det kan være tilfældet, hvis dine faste omkostninger eller nedgang i omsætning blev mindre end forventet.

Min virksomhed har haft forbud mod at holde åbent – gælder der særlige vilkår for mig?
Ja, hvis din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent, kan du få 100% kompensation for dine faste omkostninger i hele denne periode. Det er dog et krav, at din virksomhed ikke har haft nogen omsætning – heller ikke gennem salg af take-away eller net-salg – i hele perioden, hvor din virksomhed har haft forbud mod at holde åbent. Derudover skal du have for mindst 4000 kr. pr. md. i faste omkostninger .

Hvis du har haft nedgang i salget i din virksomhed i en midlertidig periode, altså ikke haft 100% omsætningsnedgang, kan du højst få 90% i kompensation til dine faste omkostninger.

Må jeg sælge gavekort og modtage donation?

Erhvervsministeriet har nu meldt ud, at sælges der gavekort i nedlukningsperioden, får man dækket 100% af sine faste omkostninger. Omsætningen for gavekortene tæller først med, når gavekortene bliver indløst.

Donationer anses ikke for omsætning, da der ikke er en modydelse. Donationer får derfor ikke indflydelse på kompensationen.

 

Diverse

Hvis min elev blev hjemsendt fra skolen pga. corona, hvordan skal jeg så indberette ift. refusion?

Så længe der er (fjern)undervisning fra skolen, er der AUB-refusion.

I den periode, hvor der har været tvangslukket, har mester og assistent aftalt, at assistenten gerne vil holde noget frihed (fødselsdag mv.)

Skal mesteren nu betale løn for disse timer, eller kan mesteren fastholde aftalen?

Det må tages som ferie mv.

Er det muligt at en assistent, der har restbarsel til gode, afholder det, imens vi har lukket?
Ja, restorlov kan aftales efter hjemsendelse.
Må elever træne på øvelseshoved i salonen, imens salonen er tvangslukket?

Elever må gerne være i salonerne under nedlukningen, hvis de beskæftiger sig med det, som vedrører deres uddannelse. Det vil sige træning på øvelseshoveder, teori og andre lignende ting. Det er dog en betingelse, at der overhovedet ikke er kunder/modeller i salonen.

Hvis man får en assistent til at være der sammen med eleven, så skal man være opmærksom på, at man så mister lønkompensationen til assistenten.

Forlænges praktiktiden for min elev, nu vi er tvangslukket?

Uddannelsestiden forlænges ikke, medmindre det faglige udvalg indstiller til det.

 


 

Nyttige links

Ved indgangen til lokalerne skal der være information om krav og restriktioner – pr. 29. november 2021 er der krav om fremvisning af gyldigt coronapas eller dokumentation for at være fritaget. Personer med symptomer på covid-19 bør blive hjemme.

PLAKAT – Forebyg smitte  og Bliv hjemme hvis du har symptomer – fra Sundhedsstyrelsen

PLAKAT – Krav om Coronapas og mundbind – plakat fra dofk 

PLAKAT – Her bruger vi mundbind – fra Sundhedsstyrelsen

PLAKAT – Her skal du fremvise Corona-pas – fra Coronasmitte.dk

PLAKAT – Personale kan være undtaget krav om mundbind – fra Sundhedsstyrelsen

PLAKATER OG INFORMATIONSMATERIALE – fra coronasmitte.dk – bl.a. krav om mundbind

Retningslinjer for Coronasmitte – Ophæng til personaletopdateret 24.01.22


PLAKAT – Bliv testet og stop smitten – fra Sundhedsstyrelsen

PLAKAT – Kontrol af Coronapas-app – fra Erhvervsstyrelsen


PLAKAT – Krav om Coronapas – Tysk

PLAKAT – Krav om Coronapas – Engelsk

PLAKAT – Forebyg smitte og Bliv hjemme hvis du har symptomer – på flere sprog


Hvem er nær-kontakt og hvem er anden-kontakt – fra Sundhedsstyrelsen

Coronavirus og ferierejser – blanket til udfyldelse


PLAKAT – MAX. antal kunder i butikken – fra Politi/Coronasmitte.dk

PLAKATER om generel forebyggelse af smittespredning – fra Sundhedsstyrelsen

Gode råd til at forebygge smitte – fra Sundhedsstyrelsen

Forholdsregler og gode råd til sikker genåbning

PLAKAT – Pålagt midlertidig lukning – Opslag til din salon/klinik

 

Virksomhedsguiden.dk

Sundhedsstyrelsen

Coronasmitte.dk

Vejledende informationsmateriale fra Arbejdstilsynet – til frisører  

Vejledende informationsmateriale fra Arbejdstilsynet – til kosmetologer 

Virk.dk

 


dofk arkiv