Værktøjskassen skal fyldes op

To deltagere i ledelseskurset, Lone Kristensen og Winnie Kjær, er på deres første mesterbrevskursus. de forventer at få konkrete ledelsesværktøjer med hjem – og så værdsætter de erfaringsudvekslingen.

Af Bo Vestergaard

Kursisterne ser frem til at få håndgribelige ledelsesværktøjer med hjem.

Lone Kristensen, som driver salonen Hårdesign i nordjyske Hjallerup, er af sted på sit første mesterbrevskursus. Og dét efter at have været selvstændig i 11 år, men nu skulle det være.

Det er bare nu, jeg har overskuddet til det, og har fået flere ansatte. Jo flere, vi er i salonen, jo flere krav stilles der også til mig, forklarer Lone Kristensen.

Kate Holm Sørensen kommer i sin undervisning ind på, at man skal træde ind i lederrollen. Ikke mindst, så der ikke opstår en situation, hvor man er mere veninder end chef-ansat. Det er en problematik, den erfarne frisørmester fra Hjallerup med fem ansatte kan nikke genkendende til.

Jeg har prøvet det i ét tilfælde, og det er ”no go”. Vi har det rigtig godt sammen, når vi er på arbejde og til sociale aktiviteter som julefrokost, men ellers bliver der holdt en vis afstand, siger Lone Kristensen.

SVÆRERE KONFLIKTER
Winnie Kjær, som også er nordjyde, driver salonen Frisør Winnie Kjær i Had-sund. Det har hun gjort i fi re år til april. Hun er enig i, at der kan være en risiko for, at miljøet bliver for ”venindeagtigt”.

Det kan gøre det sværere at tage konflikterne, hvis de opstår, mener hun.

Ligesom Lone Kristensen er Winnie Kjær med på sit første mesterbrevskursus.

Jeg håber, jeg kan få nogle håndgribelige værktøjer med hjem, som kan bruges, når der er konflikter eller andre udfordringer som planlægning af ferie.

Endnu har Winnie Kjær ikke oplevet problemer i sin salon, hvor hun har to medarbejdere, men hun vil gerne være på forkant. Planlægning og strategi for for-retningen er to vigtige fokuspunkter for hende.

Jeg vil gerne arbejde med min vision for forretningen og bringe den ud til både mig selv, mine ansatte og mine kunder, forklarer hun.

MEDARBEJDERE ÆNDRER ALT
Ledelse fyldte ikke meget for Winnie Kjær, fordi hun var alene, da hun etablerede sin forretning, men hun formåede alligevel at fokusere på nogle ønsker for sin forretning i de første år.

Det er nemt at åbne en forretning, det er også nemt at være sig selv, men når man lige pludselig får ansatte skal man vende alt 180 grader og se tingene fra andre vinkler, siger Winnie Kjær.

Mesterbrevskurset i ledelsen består af to moduler á to dage, og det giver store muligheder for erfaringsudveksling. Noget, de to nordjyske mestre er glade for.

Det er noget, jeg har fået meget ud af. Vi har snakket om de udfordringer, Kate giver os, og vi har hjulpet hinanden med forslag til løsninger, smiler Lone Kristensen.


dofk arkiv