RYGEPOLITIK
Rygning forbudt i frisørsalonerne
Den 15. august 2007 var det slut med at ryge indendørs på danske arbejdspladser
Sidst i artiklen kan du finde loven i sin helhed.
”Lov om røgfri miljøer” betyder, at det ikke længere er tilladt at ryge indendørs, hvor offentligheden har adgang. Dette betyder, at kunderne heller ikke må ryge i salonerne….
En arbejdsgiver kan beslutte, at det er tilladt at ryge i rum, hvor der kun arbejder en person ad gangen. Det kan f.eks være et kontor. Rummet kan godt bruges af flere personer på skift, men der skal være effektiv udluftning. Hvis rummet bruges til andre formål er det en konkret vurdering om det kan betragtes som et rum, hvor rygning er tilladt.
Rygerum og rygekabiner
På en arbejdsplads er det tilladt at lave specielle rygerum eller rygekabiner, hvor de ansatte kan ryge.
Et rygerum skal have gode udluftningsmuligheder eller ventilation og må ikke bruges til andre formål.
En rygekabine kan godt stå i et lokale eller område, hvor der ellers ikke må ryges, hvis den er udstyret med god ventilation.
Skriftlig rygepolitik
Arbejdsgiverne skal fra den 15. august udarbejde en skriftlig rygepolitik, som alle medarbejdere er informeret om. Heraf skal det fremgå om de ansatte må ryge på arbejdspladsen.
Rygepolitikken skal som minimum indeholde følgende:
- Er det tilladt at ryge på arbejdspladsen
- Hvis rygning er tilladt, i hvilke lokaler må der ryges
- Hvilke konsekvenser har det, hvis en ansat overtræder rygepolitikken.
Ved udfærdigelse af rygepolitikken skal lovens regler overholdes.
Krav om rygerum
Medarbejderne kan ikke kræve rygerum. Det er op til arbejdsgiveren om der skal laves rygerum.
Tillader arbejdsgiveren rygning i enkeltmandsrum/kontorer, skal det fremgå af rygepolitikken.
Arbejdsgiveren kan forbyde rygning overalt på en arbejdsplads/salon.
Konsekvenser ved overtrædelse
Konsekvenserne for medarbejdere der eventuelt overtræder forbuddet behøver ikke at være specificeret. Det er nok at skrive ind i rygepolitikken, at ”overtrædelse af rygeforbuddet kan få konsekvenser for ansættelsesforholdet”.
Overtræder en medarbejder rygeforbuddet afhænger sanktionen af hvor grov overtrædelsen er. Det kan resultere i en påtale, advarsel eller i grove gentagelsestilfælde en opsigelse eller bortvisning.
Rygepauser
Som udgangspunkt har medarbejderne ikke krav på rygepauser.
De medarbejdere der har selvbetalt frokostpause kan forlade salonen og ryge i dette tidsrum.
Hvis en salon bliver enige med medarbejderne om at holde rygepause (udendørs eller i rygerum/rygekabine) i løbet af en arbejdsdag kan arbejdsgiveren kræve at det er selvbetalt – pauserne tillægges arbejdstiden.
Overtrædelse af loven
”Lov om røgfri miljøer” lægger op til, at en virksomhed der ikke har udarbejdet en rygepolitik eller hvor der sker en overtrædelse af rygeforbuddet kan idømmes en bøde på 2.000 kr.
Loven i sin helhed – tryk her: Lov om røgfrie miljøer
Spørgsmål og svar om rygepolitik
Hvad er kravene til virksomhedens rygepolitik?
Rygepolitikken skal være skriftlig og tilgængelig for de ansatte. Den skal fortælle, om der må ryges på arbejdspladsen og i givet fald hvor. Og den skal fortælle om konsekvenserne, hvis rygepolitikken overtrædes. Politikken skal være i overensstemmelse med reglerne om, at der ikke må ryges indendørs på arbejdspladser, med mindre det foregår i rygerum, rygekabiner eller lokaler, der kun er arbejdsplads for en person ad gangen.
Hvordan er Arbejdstilsynets rygepolitik?
Arbejdstilsynet har den 15. august 2007 indført en rygepolitik, hvorefter det ikke er tilladt at ryge indendørs, heller ikke i rygerum eller rygekabiner. Rygning må alene foregå udendørs.
se også at.dk