Mødet med Generation Z

dofk hjælper dig på vej

Den nye generation af unge, der netop er trådt ind på arbejdsmarkedet, eller så småt er på vej derind, kaldes Generation Z. De kræver bl.a. indflydelse, tætte relationer og mening med deres arbejde. Pia Hansen, der er faglig konsulent i dofk og formand for det faglige udvalg, har samlet en række gode råd til dig, der har ansatte og elever, der er Z’ere.

 

Hvem er Generation Z egentlig?

Generation Z er kendetegnet ved, at de er født ind i en digital tidsalder, da de ikke har oplevet en hverdag uden internet. De er såkaldte opkoblede, der er til stede på de sociale medier, og de er velinformerede, da de har

let adgang til nyheder og information.

De er en generation, som hjemmefra er vant til at have indflydelse. Deres skolegang har været præget af fokus på talent og den enkeltes udvikling. De stiller derfor krav om, at en arbejdsgiver tilbyder konstant feedback, og de ønsker en arbejdsplads, hvor der er mulighed for videreudvikling.

Det betyder ikke, at de altid vil være i centrum, men de vil have opmærksomhed. De er opvokset med at se sig selv og egne muligheder, og de ved, hvad de vil have. Men de anser samtidig forskellighed som noget positivt og konstruktivt.

De trives på en social arbejdsplads, da venner og netværk er altafgørende for en Z’er, som ofte har et stort netværk. De bruger meget energi på at vedligeholde og udvide det, og de kan derfor på kort tid aktivere og mobilisere en stor kontaktflade.

De stiller høje krav til deres arbejdsplads, som skal gøre mere for at tilpasse sig dem end omvendt. De er derfor heller ikke mere loyale end, at de sagtens kan finde en konkurrent, der er mere villig til at tilpasse sig, end du er.

Hvordan leder jeg Generation Z?

  • Skab en stærk, autentisk og tæt relation.
  • Opbyg strukturer og arbejdsgange, der sikrer en tæt dialog og løbende feedback.
  • Spørg ind til Z’ernes værdier, så du kan hjælper dem med at se meningen og målet med deres arbejde og fremtidige karriere.
  • Skab klare retningslinjer og vejled dem – selvom de er selvstændige, har Z’erne brug for for en ledestjerne.
  • Sørg for en relations-skabende onboarding – ikke kun første gang, men også hver gang eleven vender tilbage fra skolen.
  • Skab en arbejdsplads med sociale aktiviteter, fællesskab og sammenhold.
  • Giv Z’erne medbestemmelse – spørg ind til deres holdninger.
  • Udnyt deres digitale mindset – giv dem eksempelvis ansvar for salonen og klinikkens sociale medier.
  • Udnyt deres stærke netværk til at dele og sprede det gode ord om salonen.
  • Udnyt deres drive og ambitioner om udvikling og ønsket om måske en dag selv at blive selvstændig – ligesom dig.

Forventningsafstemning

Forventningsafstemning er generelt et vigtigt redskab mellem arbejdsgiver og ansatte, men særligt i mødet med Generation Z, deres krav og ambitioner. Forventningsafstemning sikrer, at der ikke opstår for mange misforståelser. Som mester kan du med en forventningsafstemning få italesat og fastlagt hvilke funktioner, de ansatte og eleverne skal varetage, påklædning og fremtoning.

dofk anbefaler:

  • Udform en medarbejderhåndbog, hvor salonen eller klinikkens retningslinjer er beskrevet. Dofk har lavet et udkast, som du kan få tilsendt ved at henvende dig til os.
  • Udfyld en forventningsafstemning sammen med din ansatte eller elev – du finder en række gode råd og skabelonen her.
  • Lad forventningsafstemningen med din elev have afsæt i uddannelsesplanen fra skolen.
  • Lav løbende forventningsafstemning, giv feedback og modtag feedback
  • Vær en rollemodel for dine ansatte og elever – lever du op til forventningerne, er der større chance for, at de også gør.
  • Skeln mellem den sunde løsningsorienteret brok og den usunde. Brok kan i den rigtige form være med til at udvikle din virksomhed og dig som leder.


dofk arkiv