”Man får et spark bagi”

Et grundigt indblik i, at markedsføring er meget mere end annoncering og værktøjer til at planlægge salgsindsatsen i salonen, er blandt de mange gevinster ved at deltage i mesterbrevskurset i markedsføring, synes to kursister.

Af Bo Vestergaard

Sabrina Kristensen, der er indehaver ”Le Klip” i Strib og Middelfart, har gennemført mesterbrevskurserne i ledelse og økonomi, og hun er glad for, at hun nu fik mulighed for at blive klogere på markedsføring.

“Jeg havde troet, det var noget helt andet, end det var. At vi ville få at vide, hvor mange penge vi skal bruge på annoncer i avisen, og hvordan man laver en Facebook-side. Det har vi næsten ikke snakket om”, smiler Sabrina Kristensen, som har været selvstændig i otte år.

“Men vi har snakket om alt muligt andet, og det har været super godt.”

STØRRE OVERBLIK
Jannie Møller Jakobsen, som er indehaver af ”Jannies – din frisør” i Herning og har været selvstændig i seks et halvt år, kan hurtigt komme med eksempler på et godt udbytte af kurset i markedsføring.

“Planlægning – hvordan man kan planlægge kampagner og events i forretningen,” siger Jannie Møller Jakobsen.

Både Sabrina og Jannie har lært, at markedsføring er meget andet end annoncer og skilte i forretningens vindue.

“Det er meget mere end det, og jeg synes, vi har fået at vide, at det andet kan give mere,” fortæller Jannie Møller Jakobsen.

NU SKAL DER PLANLÆGGES
Sabrina Kristensen vil helt konkret i gang med at planlægge månedlige kampagner for et helt år.

“Og så skal der gøres noget for personalet, så det ikke kun er julefrokoster og sommerfester. Lave arrangementer med fagligt indhold,” siger den fynske frisørmester, der har tre medarbejdere. “Det kunne også være spændende at spørge venner og familie, om de vil lave et ”moodboard” over, hvordan de ser vores forretning og hvad der kan laves om.”

Jannie Møller Jakobsen peger på, at man kan inddrage en lille gruppe af salonens faste kunder og spørge til deres mening. En slags fokusgruppe. Det flugter også med noget andet, de to frisørmestre har lært på kurset. Nemlig, at det er vigtigt med sparring og impulser udefra. Også gerne fra andre brancher.

GIVER NY ENERGI
Sabrina Kristensen og Jannie Møller Jakobsen synes, man får så meget ud af deltagelsen i mesterbrevskurset i markedsføring, at det bare er om at få sig meldt til, hvis man ikke har været af sted endnu.

“Og så får man altså et spark bagi, sådan lidt groft sagt. Man får masser af ny energi og input til at gøre noget mere, når man kommer hjem. Få lagt en plan for, hvad man vil med sin forretning,” understreger Jannie Møller Jakobsen.

“Der er mange ting, man kan indføre ”i morgen”, hvis man vil,” siger Sabrina Kristensen.


dofk arkiv