December 22, 2020 /

Derfor blev jeg medlem af dofk

For mange er det at starte selvstændig frisørsalon en stor beslutning med mange overvejelser og vågne nætter. Læg så oven i dette, en tid med Corona, lock down og en fremtid, der i skrivende stund på mange måder stadig er usikker og skrøbelig. Så har du Christinas situation for godt et halvt års tid siden, hvor hun havde sagt sit job op, og tilmed var klar til at igangsætte sin salon, men hvor en regeringsbeslutning satte en midlertidig stopper for projektet.
Læs her hvordan det alligevel lykkedes for Christina Sass Lind at åbne sin salon i Viby, i et forretningskompleks, hvor der er to andre butikker, også i beauty-branchen.

CHRISTINA OG CORONA
Heldigvis har Christina begge ben på jorden og er en rolig og modig pige. Hun gav følgende kommentar til situationen:
– En uge før opstarten må jeg indrømme, at jeg fik lidt uro i maven, og jeg spurgte også mig selv flere gange – ”Hvad f…. er det lige du har gang i.…” – men jeg har et motto, som jeg ikke er bange for at bruge: ”Hvis der er noget, man gerne vil, og man er villig til at kæmpe for det, så vil det helt sikkert også lykkes”.
Christina kæmpede videre og projektet lykkedes, og nu har hun kunder i butikken på fjerde måned. Der er selvfølgelig plads til mere, men der er kunder i butikken
hver dag. Nogle kunder er fulgt med hende fra tidligere arbejdspladser, men mange kommer også fra lokalområdet i Viby.

CHRISTINA – ELEV OG ASSISTENT
Christina er udlært for 5 år siden ved Salon Vixø i Hørning, og arbejdede som assistent hos sin læremester Lenette i en periode. Herefter søgte hun ind til Århus og fik arbejde hos ID4U i Bruuns Galleri, hvor hun arbejdede i ca. tre og halvt år, indtil hun startede op som selvstændig i sommerhalvåret 2020.

CHRISTINA – OG OVERVEJELSERNE
– Jeg fik megen hjælp fra Lenette i Hørning, samt hos Jesper, en svoger i familien med god forstand på økonomi og stor erfaring med iværksættere. Min kæreste og min familie udgjorde tilsammen mit netværk for at springe ud i min drøm som frisør. Lenette hjalp mig især ved at fortælle mig om alt det, en selvstændig frisør kan komme ud for. Hun gjorde mig blandt andet opmærksom på de udfordringer, det giver i familielivet, med kæreste, børn, fritidsinteresser og alt sådan noget. Det hjalp mig til at se, hvor stor en beslutning det i virkeligheden er at blive selvstændig frisør, men også til at kunne sætte ord på, hvilken betydning det ville få for min kæreste, og hvordan han kunne støtte mig i at føre beslutningen ud i livet. Det er ikke altid, at jeg vil kunne være hjemme samtidig med, at han er hjemme, og det betyder også noget økonomisk, hver gang jeg træffer et valg. Selv om han har fuldtidsjob, er han rigtig god til at støtte og hjælpe mig.
Inventaret i salonen er f.eks. delvist lavet ved hans og venners hjælp. Efter beslutningen var taget, og Christina var kommet i gang, gik tingene alligevel relativt nemt for hende – måske netop fordi forberedelserne forud for opstarten havde været så gode.

CHRISTINA OG DOFK
Det første, man møder på Christinas hjemmeside, er et “Rigtig Frisør logo” – og det er ikke et tilfælde. Både lærepladsen i Hørning samt salonen i Bruuns Galleri er begge medlemmer af dofk og varme fortalere for, at nye og andre frisører også bliver medlemmer. Derfor lå det også som et naturligt valg for Christina at blive en del af dofk-familien, også selv om hun står alene i sin salon. Med indmeldelsen fulgte et gratis økonomikursus, som Christina er rigtig glad for.
– Det har hjulpet mig til at forstå alle de regnskabsmæssige begreber, som helt klart ikke er blandt mine stærke sider. Noget så simpelt som moms, hvad det i virkeligheden er, og hvorfor man skal betale det, var sammen med mange andre ting, rigtig god undervisning for mig. Også de mange tips til driften af salonen og redskaberne til at holde  fokus på både omkostninger og indtjening har hjulpet mig til at få et overblik over min økonomi. Alene det at kende metoden til at regne ud, hvor meget fortjeneste der er på en klipning, og overraskelsen over, hvad beløbet reduceres til, hjælper mig til at prissætte bedre i hverdagen.
Det er ikke kun kurser og medlemsfordele, som er hele grundlaget for Christinas medlemsskab af dofk. Christina har også den holdning, at hun gerne vil sende et
signal til alle frisører.
-Det er vigtigt for mig at sprede budskabet om vigtigheden af at være i en organisation for selvstændige frisører, der kæmper for høj faglighed og kan bryste sig af en 4-årig uddannelse. Det, at man har valgt at være en del af noget, viser ønsket om sammenhold, og at min forretning ikke bygger på tilfældigheder, men er et bevidst valg om kvalitet og service. Jeg betragter det blå frisørlogo som en blåstempling af mig og min salon.
– Jeg vil også gerne slå et slag for den service man får fra det lokale sektionskontor.  Jeg taler ofte med Jesper Tollak. Han har stor tålmodighed og hjælper mig gerne med alle mine spørgsmål, og det er en uvurderlig støtte for mig. Jeg plejer at sige – ”Han skærer det ud i pap, så jeg forstår det”. Økonomisk har jeg også fordele ud af det, da jeg sparer en del på forsikringer og andre medlemstilbud.

CHRISTINA – FRISØR ELLER BUSINESSWOMAN?
– Jeg er helt klart frisør og brænder for at skabe lækkert hår! Jeg er stolt af at være frisør og af at stå i egen salon. Jeg synes stadig, at det var et stort skridt for mig at tage springet til at blive selvstændig i min forholdsvis unge alder. Jeg har altid vidst, at jeg ville være frisør, og jeg startede i lære som 17-årig og har kun arbejdet som frisør. Jeg er meget ambitiøs omkring mit fag og min udvikling som frisør, og jeg føler slet ikke, at jeg er ’færdig’, men har helt klart mod på at lære meget mere. Samtidig har jeg altid set meget op til min svoger, og jeg vil også gerne udvikle mig på forretningsområdet, så jeg er nok også lidt businesswoman. Jeg vil i hvert fald gerne tjene penge på både produktsalg og mit arbejde. Jeg bruger de sociale medier og min hjemmeside til at brande mig selv, men jeg tror i virkeligheden mest på mund-til-mund metoden. Det vigtigste salgsredskab for mig er værdien af mit arbejde. Jeg tror på tanken om, at kunderne giver tilfredsheden over mit arbejde videre til den næste kommende kunde.

CHRISTINA OG KOLLEGERNE
Selv om Christina kun lige er begyndt som selvstændig, har hun allerede mødt flere kolleger. ‘‘Jeg betragter det blå frisørlogo, som en blåstempling af mig og min salon.’’
– Jeg har selv haft en god oplevelse med dofk-medlemmer i min egen salon. En dag stod der pludselig to frisører i min salon og bød mig velkommen til området. Jeg følte med det samme, at her var der nogle lokale frisører at sparre med, og at et godt samarbejde nu også var sat i gang. Jeg kendte især den ene fra de sociale medier, hvor jeg af og til har stillet spørgsmål og kommenteret det, hun poster. Så det var en vild oplevelse, at hun nu stod i min salon, og de begge (Tanja Drews fra Tranbjerg og Dicle Andreah Topcu fra Ry, red.) viste mig og min salon interesse som gode kolleger.
– Lenette mødte også op til min åbningsreception, og det betød helt vildt meget for mig. Vi taler stadig rigtig godt sammen, og det er lige det ping-pong, jeg har brug for, nu hvor jeg står alene. Vi kan også tage på kurser og andre faglige tiltag sammen, når nu det hele forhåbentlig bliver normalt igen efter Coronaen. Vi skal også til julefrokost sammen. Jeg synes, det er vigtigt at bevare et godt kollegialt forhold os frisører imellem. – Jeg er dybt taknemmelig over, at Lenette i Hørning tog en 16-årig pige til sig og
gav mig chancen for at blive den frisør, jeg er i dag. Til trods for alt det bøvl, der sikkert har været i mig som teenagepige, har hun alligevel kunnet se potentialet i mig og lært mig så meget fagligt, men også at stole på mig selv. Arbejdsmiljø betyder alt. At have en god mester, der vil medarbejdere og andre det bedste, er en fantastisk gave. Det vil jeg forsøge at efterligne.

CHRISTINA OG HJEMMESIDEN
Ud over dofk-logoet indeholder Christinas hjemmeside også et galleri, der dokumenterer det flotte arbejde, der udføres i salonen. – Der er ikke nogen, der laver ens håndværk. Derfor er det vigtigt for mig at vise kunderne, hvad jeg kan og står for. De skal se mig som en faglig dygtig frisør, som de kan have tillid til. Når først denne tillid  er skabt og virker i salonen, så kan jeg sammen med kunden skabe resultater, de helt sikkert vil blive glade for. Mine 5 års erfaring som assistent har gjort mig stærk, og jeg ved, hvad der er klædeligt i mit fag, og det tror jeg, mine kunder kan mærke, og at de derfor tror på mig. På hjemmesiden skilter Christina også med sine egenskaber som makeup artist, og det har da også allerede givet ’pote’ ved mersalg, f.eks. til brude- og konfirmationsløsninger.

CHRISTINA – STYRKER OG SVAGHEDER
– Jeg synes egentlig, at jeg er en dygtig frisør, der kan faget helt ud til hårspidserne, så jeg vil ikke fremhæve noget specielt teknisk, men jeg føler jeg er rigtig god til at lytte til kunderne og forstå, hvad de virkelig ønsker. Og svagheder: Hmm, jeg er rigtig, rigtig dårlig til permanent!
– Jeg vil rigtig gerne gennemføre mesterbrevskurset. Jeg er sikker på, at det både vil udvikle og styrke mig som selvstændig frisør.

CHRISTINA – OG HENDES DRØM
Alle drømmer om et eller andet, og har måske endda et bevidst mål de forfølger. Det gælder også for Christina. – Uha, jeg har alt for mange drømme og mål, jeg stræber efter at nå. Men hvis jeg skulle trække den ultimative drøm frem, så er det selvfølgelig engang at skulle style Robbie Williams til en kæmpe koncert – nok noget urealistisk, men det ville virkelig være – a dream come true! Som den stræber jeg er, har jeg selvfølgelig også kontaktet hans nuværende stylist, uden dog at få noget svar… – Jeg vil dog også nævne, at jeg godt kunne tænke mig at arbejde freelance for f.eks. DR-TV, TV2 eller andre medier, eller undervise på skoler og deltage som censor. Det, føler jeg, er mere realistiske mål for fremtiden.

CHRISTINA – OG ANDRES DRØMME
Der er mange, der gør ligesom Christina, altså vælger at blive selvstændig frisør. Til dem har Christina nogle få råd. – Sørg for at spare nogle penge op, for det koster at åbne en salon. Jeg har selv knoklet ekstra meget og sparet mere end 100.000 kr. op over nogle år. Det gør selvfølgelig, at jeg ikke har den store gæld, men jeg har satset mine  sparepenge, og derfor er jeg også mere bevidst om, hvilke valg jeg træffer. Samtidig har min kæreste og jeg siddet med en lav husleje, og vi har hjulpet hinanden til at få
dagligdagen til at hænge sammen. Det hele er gået så godt, at vi nu også har købt hus sammen. Røde tal dur ikke for mig – min økonomi skal være sådan, at jeg kan sove om natten. – Smæk ikke med dørene. Hvis man skal skifte arbejdsplads, mener jeg, at det bør ske i mindelighed og med god kemi. Lige pludselig kan man stå og have brug for hinanden igen. Derfor er det vigtigt at bevare de kontakter, man har.

dofk arkiv