
November 9, 2019 / Formanden har ordet
Leder November – om OK 2020 og Arbejdstilsynet
OK 2020
Inden længe tager vi fat på planlægningen af OK 2020. Jeg vil sammen med vores forhandlingsudvalg sidst på denne måned tage hul på selve indholdet i overenskomsten, som vi skal have gennemdrøftet.
Derfor er det af stor vigtighed for os, hvis du står med nogle gode ideer til en fornyelse af denne, at vi også bliver bekendt med disse.
Forhandlingsudvalget, som består af jeres kollegaer fra hele landet, og som alle driver saloner med ansatte, vil på bedste vis varetage jeres interesser i disse forhandlinger.
Jeg er fuld af forhåbninger om, at vi denne gang kommer i land med en ny overenskomst. Det har branchen brug for, og sammen med DFKF skal vi fokusere på, at alle i branchen har de bedste og de mest optimale muligheder for at drive salon. Hvis der ikke er saloner, er der ikke arbejdspladser.
Tingene hænger jo som sagt sammen, og hvis der er gode vilkår for drift, så er der også gode vilkår for de ansatte. Det skal naturligvis ”smitte af”. Derfor har vi brug for jeres input, som I er mere end velkomne til at sende til mig på en mail.
Finanslovsforslag
Det nye finanslovsudspil er ikke god læsning for arbejdsgivere. Intentionen om, at man som arbejdsgiver skal gå fra de første 30 op til 40 dages arbejdsgiverbetalte sygedage er fuldstændigt forrykt. I forvejen er en sygemelding en meget tung omkostning for en lille virksomhed, og der er ingen tvivl om, at en vedtagelse af dette forslag vil kunne trække tæppet væk under en del små virksomheder. Hvis man så samtidig kigger på det sociale aspekt i dette forslag, så er det jo også helt skævt. Forslaget vil jo betyde, at man som arbejdsgiver vil betakke sig for at ansætte en potentiel ny medarbejder, såfremt man er vidende om, at vedkommende har udfordringer med sit helbred.
Så er man vant til at tage et socialt ansvar, så skal man i alle tilfælde lige finde regnemaskinen frem, inden man ansætter en sådan medarbejder.
Det er en tankegang, som jeg absolut ikke bryder mig om, men som helt automatisk vil være en følge af en evt. vedtagelse af forslaget. Jeg håber virkelig, at politikerne får tænkt sig om. Færre virksomheder betyder færre arbejdspladser, som absolut ikke fører til velstand i samfundet.
Jeg ved, at lige netop dette forslag er noget som SMVdanmark er meget opsat på, at få vores politikere til at se alvoren i.
Arbejdstilsynet (AT)
AT har som noget nyt udarbejdet et APV-værktøj, som gør det mere enkelt at udarbejde en APV for mindre virksomheder. Du kan læse mere om det på hjemmesiden www.amid.dk
Med det nye tiltag skal du ind og oprette en brugerprofil. Derefter skal du oprette en APV, hvor du vælger branchen, som hedder ”rengøring, restaurant og anden privat service”. Efterfølgende vælger du ”frisør og anden personlig pleje”, hvorefter du vil blive guidet med forskellige muligheder for at kunne udfylde APV`en.
Det er muligt at sende spørgeskemaet fra APV´en ud via mails til medarbejderne, og efterfølgende modtage deres svar. Herefter kan der etableres en handlingsplan. Skulle enkelte medarbejdere ikke svare på det udsendte, kan der også udsendes påmindelser til den enkelte medarbejder.
AT har også etableret en Hotline, som man har mulighed for at kontakte, hvis man har yderligere spørgsmål.