
April 13, 2022 / Artikler
Ny i dofk: Neels salon byder på kompetencer og kærlighed
Neel Van Den Engh er indehaver af to frisørsaloner, hvor specialet er babylights og balayage. Hun har desuden udviklet sin egen produktlinje, og nok elsker hun at handle på nye ideer og styrke sine kompetencer, men hendes største glæde ved faget er at se kunder gå glade ud af salonen, fordi de kan mærke, at de ser godt ud.
Af Sandra Samuelsen
Det skete tidligt, at Neel fik interesse for at skabe skønhed omkring sig.
”Jeg gad ikke lege kysselege i børnehaven, men jeg ville gerne ordne de andre børns hår,” siger Neel Van Den Engh, der er indehaver af to frisørsaloner ved navn Van der Engh på Vesterbro og i Birkerød.
Salonen i Birkerød driver hun faktisk sammen med sin mor, og Neel fik da nærmest også interessen
for flot hår ind med modermælken.
”Min mor er også frisør og har stadig egen salon efter 33 år. Engang sagde jeg til hende, at jeg aldrig skulle arbejde som hende, for der duftede aldrig af nybagte boller, når jeg kom hjem fra skole. Hun var jo ikke hjemme,” siger Neel med et grin.
Men moren gav hende så meget mere end nybagte boller. For hun gav Neel passionen for frisørfaget, opbakningen til at gå egne veje og ikke mindst ønsket om at være selvstændig.
”Jeg er vokset op i en verden, hvor man arbejder hårdt og kommer sent hjem, men man er så også herre i eget hus.”
Drømmen om at udvikle en sund forretning med fokus på kvalitet og udvikling er også grunden til, at salonerne netop er blevet meldt ind i DOFK.
”Med DOFK i ryggen har jeg endnu bedre adgang til vejledning, kurser og stærke netværk, og de fordele glæder jeg mig meget til at bruge.”
Gør op med frisørskræk
Neel åbnede egen salon for ti år siden, og hun nyder godt af loyale kunder. Neel ved godt, hvorfor de vælger hende til og andre fra.
”Mine kunder har tillid til mig. Når de ønsker at få klippet to centimeter af håret, så klipper jeg kun to centimeter af håret. Nogle af mine kunder er gradvist ved at komme sig over frisørskræk, fordi de tidligere har oplevet, at der ikke blev lyttet til dem.”
At lytte til kunder og samtidig vejlede dem kan dog sagtens gå hånd i hånd, understreger Neel.
”Jeg fortæller altid, hvis jeg mener håret har brug for at få klippet mere af, for kunderne kommer også til mig for min vejledning. Men det er altid op til dem at træffe det endelige valg for behandlingen.”
For Neel betyder erfaring og kompetencer meget i hendes arbejde. Derfor har hun også valgt at udvikle egen produktlinje, der kom på gaden sidste år.
”Jeg ville gerne kunne stå 100 procent inde for de produkter, jeg tilbyder mine kunder og efter så mange år i branchen ved jeg præcist, hvad der er brug for i hårprodukter,” siger Neel og fortæller, at salonen udover at tilbyde egen produktlinje, adskiller sig fra andre saloner ved at være førende inden for babylights og balayage.
”Vi har været first movers på de her teknikker, så det er virkelig det, vi kan, og det er også noget, jeg selv brænder for, for jeg har også lyst hår. Kunderne siger faktisk altid, at de bare gerne vil have hår som mig, når de sætter sig i stolen.”
Rosé om fredagen
Men det er ikke kun flot hår, kunderne kan gå ud ad døren med. De kan også gå ud af salonen med flotte negle eller en ekstra flot glød i ansigtet, for Neel har både en negletekniker og en make up-artist ansat. For Neel handler hendes tilgang til skønhed om passionen for det kreative og det visuelle, og det stopper ikke ved håret.
Men Neel har nu også stort fokus på, at kunderne ikke blot er smukke udenpå, men også føler sig godt tilpas indeni.
”Vi tilbyder selvfølgelig lækker kaffe og god chokolade. For gæster der har booket tid en fredag eftermiddag, byder vi også på et glas rosé eller en kold øl.”
For selvom Neel nyder hele tiden at udvikle sit produkt og sine kompetencer, er det vigtigt for hende, at kunderne føler sig forkælet, og hun elsker at se kunden bevæge sig ud i verden med en endnu rankere ryg.
”Vi kender alle følelsen af at føle sig smuk, og det er fantastisk at opleve, hvordan den følelse for alvor kommer til udtryk, når de siger farvel. Man kan virkelig mærke, at de føler sig godt tilpas i dem selv, og den følelse elsker jeg at give mine kunder.”