
February 22, 2022 / Artikler
Ny direktør i en branche, der aldrig står stille
Af Pia Finne
”dofk er – og skal blive ved med at være – det fællesskab, der giver frisørerne og kosmetikerne sikkerhed og frihed til at gøre det, de er bedst til. Samtidig er dofk branchens talerør, og det skal vi bruge til at fortælle om branchens udvikling og betydning både for det enkelte menneske og for hele samfundet.”
Sådan lyder det fra dofk’s nye direktør, Kirsten Munch.
”Frisører og kosmetikere er dygtige og stolte håndværkere i et serviceerhverv, der er under konstant udvikling, og hvor man hele tiden skal være med på beatet. Heldigvis står branchen på et stærkt fundament med faglige uddannelser af høj kvalitet og med ordentlige forhold i salonerne. Frisør- og kosmetikerbranchen fortjener i mine øjne en større anseelse og anerkendelse, end vi får i dag. Vi er en del af et større velvære- og skønhedserhverv, der har stor betydning for danskernes hverdag.”
Det mener dofk’s nye direktør Kirsten Munch, og hun ser frem til at arbejde med de mange passionerede og engagerede mennesker, der er medlemmer i dofk.
”Jeg har en kæmpe respekt for mennesker, der engagerer sig og lægger sig i selen – både med sit håndværk og med at skabe sin egen virksomhed”, fastslår Kirsten, der privat bor lidt uden for Roskilde med sine to sønner. Oprindeligt stammer hun fra Bornholm.
”Jeg betragter stadig mig selv som bornholmer. Der har jeg mine rødder. Jeg er født og opvokset på Bornholm, og jeg har stadig det meste af min familie på øen”, siger Kirsten.
Hun har brugt stort set hele sit arbejdsliv på at arbejde med interessevaretagelse og medlemsorganisationer; Fra Venstres lokale tillidsfolk og lokalforeninger til engagerede virksomheder i branche- og erhvervsorganisationer. Senest var hun politisk direktør hotel- og restaurationsbranchens organisation HORESTA, hvor hun blandt andet arbejdede med faglig rådgivning, branchenetværk, mærkningsordninger, konkurrencer og interessevaretagelse.
”Jeg har meget erfaring, jeg kan trække på fra mine tidligere job, og sammen med vores formand, hovedbestyrelse og de mange engagerede medlemmer, der gør en indsats i laugene, så er jeg sikker på, at vi er godt rustet til at tage det næste skridt for dofk”.
En unik og demokratisk organisation
Kirsten fremhæver dofks stærke demokratiske fundament som en stor styrke;
”Kaster man et blik rundt i organisationsdanmark, er det ganske unikt at have 30 aktive frisørlaug eller lokalforeninger landet over. Her er et fagligt og kollegialt fællesskab, hvor man kan sparre med hinanden og udvikle sig eller bare mødes for at drøfte løst og fast. Det er på mange måder hjertet i vores organisation”, mener Kirsten.
Ren organisatorisk står dofk i en forandringstid. Igennem de seneste par år er der arbejdet hårdt på at få fusionere sektionerne og sikre en mere enkel struktur, der fastholder laugene.
”Laugene skal meget gerne være endnu stærkere i fremtiden. Der er allerede gjort et fantastisk arbejde for at fremtidssikre organisationen med en fusion af sektionerne og sekretariatet. Nu er vi et sted, hvor vi – lige så snart vi har fundet vores fødder – er på vej på den videre rejse. Der, hvor vi skal sikre, at vi vedbliver med at være relevante for vore medlemmer”.
Et mere digitalt dofk
På den korte bane ser Kirsten en opgave i at få organisationen til fortsat at stå stærkt og supplere det lokale engagement i laugene. Hun mener, det handler om at være mere til stede, men også på en relevant og moderne måde.
”Vi skal kommunikere mere med vores medlemmer, og vi skal være mere synlige for hele branchen – og vi bliver nødt til at flytte vores kommunikation over på digitale platforme”. Men det er ikke enten eller, understreger Kirsten. ”Vi skal bruge de digitale medier i langt højere grad, end vi gør det i dag, for det gør rigtig mange af vores medlemmer. De arbejder med online booking, de finder inspiration på internettet, og de markedsfører deres saloner via de sociale medier – så selvfølgelig skal dofk også være til stede her og tilbyde relevant sparring og medlemstilbud, der giver mening i en digital hverdag. Og det behøver på ingen måde være på bekostning af nærvær, hvad enten det er en god telefonsamtale, et fedt kursus eller et flot medlemsblad, som man kan bladre i.”
Gør det, du er bedst til
dofks nye direktør fortæller, at det handler om at gøre det, man er bedst til.
”Frisørerne og kosmetikerne skal gøre det, de er bedst til, nemlig at give kunderne i salonen en god oplevelse med stor faglighed, og vi skal som organisation sørge for at skabe de bedste rammer for, at vores medlemmer netop kan koncentrere sig om det, de er bedst til”.
Kirsten pointerer, at dofk skal fokusere på at have samarbejdspartnere, der kan hjælpe medlemmerne bedst muligt i hverdagen med alt fra bogføring og revision over rabataftaler på indkøb til forsikring og pension.
”Vores medlemmer skal trygt og roligt læne sig op ad dofk vel vidende, at vi har de rette samarbejdspartnere med de bedste produkter til en skarp pris. Det kommer vi til at bruge nogle kræfter på at videreudvikle i den kommende tid og ikke mindst sikre, at de tilbud, vi har på hylden, hele tiden er relevante i takt med at branchen udvikler sig”.
Kirsten ser dofk som en organisation, der både kan og skal rumme de mindre saloner, der har brug for støtte i hverdagen, såvel som for de store saloner og kæderne, der har brug for en stærk brancheorganisation i ryggen.
Men det kræver et skarpt øje for, hvad branchen og de mange nye saloner har behov for.
”Vi er en branche, hvor man hurtigt kan få fod under eget bord, og det er blevet endnu lettere at starte en forretning op i dag, hvor de digitale medier kan gøre det let at komme i kontakt med kunderne. Her skal vi være dygtigere til både at sikre et relevant tilbud til den nye gruppe af virksomheder og saloner. Vi tilbyder et stærkt juridisk og organisatorisk sikkerhedsnet. Men vi skal låne et sæt briller fra en ung ny-etableret frisørmester og tage et kritisk blik på om vi har de rette netværk og faglige fællesskaber, der giver værdi for denne gruppe af saloner, og om de medlemsfordele, vi tilbyder, skal opdateres. For vi skal blive ved med at være branchens bedste fællesskab for alle typer af saloner og klinikker”.
Vi giver velvære og skaber oplevelser
Som udviklingen i samfundet er, bruger danskerne i stigende grad penge på oplevelser og velvære, og frisørerne og kosmetikerne er ikke bare et nødvendigt servicetilbud.
”Vi er også en oplevelse, som danskerne vælger til. Og jo flere penge danskerne bruger på velvære og skønhed hos vores medlemmer, jo bedre”, pointerer Kirsten og fortsætter; ”Og her skal vi da finde ud af om dofk sammen med medlemmerne kan være med til at skabe en stærk fortælling om branchen og løfte vores anseelse i danskernes bevidsthed”.
Ifølge statistikkerne er danskernes forbrug hos frisørerne faldet over en længere årrække. Det er efter Kirstens mening en af grundene til, at dofks faglige fællesskab giver rigtig god mening, når branchen hele tiden skal blive dygtigere og stå på tæerne.
”Som frisør skal man kunne noget med sine hænder og være fagligt dygtig. Man er samtidig sparringspartner og stylist for kunden, og man skal både kunne omfavne og udfordre kunden. Vi kommer utrolig tæt på vores kunder, og det kræver både høje faglige kundskaber og gode menneskelige egenskaber. Det er bestemt ikke et job for, hvem som helst, og det kræver løbende uddannelse og inspiration”, siger Kirsten, når hun beskriver frisør- og kosmetikerbranchen, og fortsætter;
”Men har man de rette egenskaber til at være i branchen, så er der også umiddelbar afregning og en utrolig givende, når man hver eneste dag kan gøre en forskel de kunder, man har gennem hænderne” slutter dofk’s nye direktør.