
Ny i dofk: Her er god stemning for hele familien
Dorte Waldorf kan fejre sit 25-års jubilæum og samtidig er hun ny salonejer i én og samme butik. I april overtog hun nemlig salon Chanel i Odense, ændrede navnet til Salon Waldorf og moderniserede salonen, så den nu står i hendes ånd. Men konceptet er det samme; at være en familiesalon, hvor alle er velkomne.
Af Pia Finne
”Her kommer alle typer mennesker. Vi er en familiesalon, hvor forældrene kommer med deres børn, hvor de unge kommer, og hvor vi stadig vandondulerer de kunder, der har kommet her, siden salonen åbnede for 40 år siden,” fortæller Dorte Waldorf, der i år har 25-års jubilæum og for nyligt har overtaget salonen, hvor hun har været ansat alle årene.
Den 1. april i år var det 25 år siden, at Dorte blev udlært i Salon Chanel i Odense, og knap 14 dage efter jubilæet, fik salonen nyt navn på facaden, og efter en gennemgribende renovering, åbnede den som Salon Waldorf – nu med Dorte bag disken.
Faktisk har Joan Kildemand, der tidligere ejede salonen, og Dorte byttet roller, for Joan er nu ansat i salonen og gået ned i tid, mens Dorte, som ny ejer, skal arbejde fuld tid i salonen.
”Vi er begge meget glade for ordningen, og for mig passer det perfekt. Mine børn er store, så nu er jeg klar til at blive selvstændig, og jeg har overskuddet til at give den en skalle,” fortæller Dorte.
Renoveret i Dortes ånd
Inden Dorte overtog salonen, blev den gennemgribende moderniseret. Alt fra nyt gulv, ny maling på væggene til nye massagevaskestole, nyindrettede betjeningspladser og nyt inventar i form af stole, spejle og en ny disk.
”Så nu begynder jeg på en frisk. Salonen trængte til en modernisering, men mest af alt føler jeg nu, den er renoveret i min ånd, og når jeg går på arbejde, er det i min salon og ikke i den salon, jeg har arbejdet i 25 år,” forklarer Dorte, og viser den nye, lysere og mere tidssvarende salon frem.
Den gennemgående nuance er hvid, der er opsat masser af nyt lys, mens træpaneler på væggene sørger for hygge og varme.
Ny i dofk
Samtidig med at Dorte overtog salonen, meldte hun sig ind i dofk.
”Som assistent har jeg altid været medlem af en fagforening, og jeg har altid fået god vejledning, så da jeg blev mester, var det naturligt for mig at melde mig ind i dofk. Jeg mener, det er vigtigt at være medlem et sted, hvor de ved, hvad der rører sig i branchen, og hvor de kan give den bedste rådgivning, og dét føler jeg, jeg får i dofk,”siger Dorte, der tilføjer, at det første kursus, hun vil tage på, er et økonomikursus.
”Jeg har en, der tager sig af mine regnskaber, men jeg synes, det er vigtigt, at man selv kan følge med,” uddybber hun og pointerer, at hun vil bruge de muligheder og tilbud, der er i dofk.
Ydermere har Dorte i en årrække været censor for frisøreleverne på Syddansk Erhvervsskole, og det vil hun også gerne fortsætte med.
”Det inspirerer mig rigtig meget at se, hvad de unge kommende frisører laver. Hver gang, jeg er ude som censor, får jeg noget nyt med hjem. Så jeg tror også på, at det giver mine kunder noget, at jeg dømmer svendeprøver,” siger Dorte med et smil.
Afslappet atmosfære
I Salon Waldorf er stemningen afslappet og hyggelig.
”Vi vil også fremadrettet være en salon, hvor hele familien skal kunne komme. Men jeg håber da også, at opgraderingen af salonen kan være med til, at nye, yngre kunder får øjnene op for, hvad vi kan.”
Dorte vil drive salonen på samme måde som hidtil, men hun slår også fast, at med forandringen fra Salon Chanel til Salon Waldorf, er der også taget hul på en ny æra.
”Salonen er god og meget velfungerende, så det skal der ikke laves om på.”
Dorte vil også fortsat sørge for at holde sig ajour og blive inspireret.
”Jeg bruger dofks kurser, og en gang om året, har vi taget på en inspirationstur til udlandet. Det vil jeg naturligvis fortsætte med, for ny inspiration er vigtig. Man har brug for at komme ud, se noget andet og blive trukket ud af hverdagens comfortzone”.
Så nu, hvor den første kriller i maven over at have overtaget salonen, har lagt sig, er Dorte bare glad.
”At være frisør er spændende, udviklende og ikke to dage er ens, så min plan er at følge trenden, give en god service og drive en god butik”.