March 15, 2022 /

Ny i dofk: Salonerne er kundernes friske pust i hverdagen

På fire år har Mette Rose Johnsen åbnet to saloner i Oksbøl og Janderup. For et år siden blev hun en del af Park-konceptet, og for ganske nylig meldte hun sig ind i Dofk.

Af Pia Finne

”Vi følger med. Men det er ikke i byens sladder. For vi er ikke den frisørsalon, hvor man kan komme hen for at høre, hvad der foregår. Hos os handler det om kunden, om det hår vi har i hænderne og om vejledning og rådgivning,” fortæller Mette Rose Johnsen.

Hun har skabt den nye generations frisørsalon i en lille by – faktisk har hun skabt to. For siden hun kom fra barsel for fire år siden, åbnede hun først en salon i Oksbøl og efterfølgende endnu en i Janderup. For et år siden blev hun en del af Park, så salonerne nu hedder PARK By Hair & Care, og i år er hun blevet medlem af dofk.

Mette er ikke i tvivl om, at professionalisme, faglighed, god rådgivning og ikke mindst den gode stemning i salonen, er det, der skal drive forretningerne, og det virker. I salonerne vil Mette gerne give kunderne en oplevelse af hverdagens pusterum.

”Her handler det om dem og deres hår,” siger hun, og hun fornemmer, at kunderne rigtig gerne vil lære, lytte og have tips – ”Og det er vores fornemmeste opgave at give dem det”.

Mettes eget svar på sin succes er ganske enkelt:

”Jeg var ung og ny, og de fleste kunder synes, det var fedt, og at min salon var et friskt pust. Fra begyndelsen har vi arbejdet med økologiske og biodynamiske produkter, og vi har taget os god tid til kunderne. Og det, kunne jeg fra begyndelsen mærke, mine kunder søgte,” siger hun.

Elever udvikler

Mette startede som 20-årig sin første salon. Det første år stod hun alene. Men masser af travlhed gjorde, at hun ansatte en assistent. I dag har Mette fem assistenter og tre elever. Den sidste nytilkomne assistent er lige ansat, fordi Mette skal på barsel igen til sommer.

De tre elever giver et friskt pust til salonen, og de uddannede frisører lærer meget af at skulle lære fra sig.

”Men jeg mener også, at når jeg tager mange assistenter, skal jeg også være med til at uddanne nye frisører til branchen.”

I Park Hair & Care har eleverne kundekontakt lige fra dag ét, og alle i salonen hjælper, tjekker og kommer med konstruktiv feedback, når en af eleverne har haft en kunde. ”Faktisk har eleverne deres helt egen kundegruppe, og indimellem har de faktisk mere travlt, end vi andre har,” siger Mette med et smil.

Åbningstider indrettet efter familielivet

I Mettes saloner er åbningstiderne indrettet efter hendes eget og de ansattes familieliv. De fleste dage arbejder Mette og hendes medarbejdere fra 9-15 med en enkelt lang dag til 20 og en enkelt lørdag om måneden.

”Jeg fornemmer, at for mange af mine ansatte betyder de gode arbejdstider faktisk mere end løn, og med ordningen får jeg nogle piger med en kæmpe lyst til at komme på arbejde. Jeg kender rigtig mange dygtige frisører, der er stoppet i faget, fordi de ikke kan få arbejdsliv og privatliv til at hænge sammen. Det forsøger vi at undgå”.

I forhold til kunderne fungerer åbningstiderne også.

”I den moderne hverdag har næsten alle mulighed for en flex- eller fridag, og det bruger de gerne. Og så har vi jo lange åbningsdage ind imellem. Men indrømmet; de er totalt bookede,” siger Mette smilende.

Om der kommer flere saloner til, tør Mette ikke helt at spå om.

”Lige nu skal vi pleje det, vi har. Men jeg er også den impulsive type, så dukker der noget spændende op, slår jeg nok til.”

I dofk byder vi også velkommen til:

  • Hairværk i Assens
  • Frisør Katja i Nykøbing F
  • Van den Engh i København
  • Lab48c i Aarhus
  • Salon og Klinik SAK i København
  • Extremehair i Vorbasse
  • STAY i Hadsten
  • Fitandhair i Skørping
  • Salon Kaldahl i Nibe
  • Park by Hair & Care i Oksbøl

 

dofk arkiv