April 19, 2020 /

Retningslinjer og forholdsregler til genåbning

Der er nu kommet udmelding fra myndighederne ift. hvilke forholdsregler og retningslinjer, der skal varetages, for at kunne åbne din virksomhed op fra i morgen mandag den 20. april 2020.

Nederst på siden kan du finde et par plakater til information og ophæng i salonen fra Sundhedsstyrelsen.

Vi er i gang med at udarbejde opslag til saloner/klinikker for at orientere jeres kunder, og det vil vi melde ud, når det er klart.

Derudover opdaterer vi denne side løbende, hvis der skulle komme ændringer…

 

Retningslinjer til genåbning af saloner og klinikker

I forbindelse med indretning af arbejdspladsen og lokalerne skal de gældende krav til lokaler, hvortil offentligheden har adgang (jf. bekendtgørelse om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner for lokaler i forbindelse med håndtering af covid-19) overholdes, herunder:

• Der må maksimalt tillades adgang for 1 person pr. 4 m2 gulvareal, hvortil der er offentlig adgang.
• Lokalerne skal så vidt muligt indrettes på en sådan måde, at smittefare minimeres, herunder ved at gøre det muligt for kunder og besøgende at holde afstand til hinanden.
• Der skal i eller ved lokalerne opsættes informationsmateriale om, at personer, der har symptomer på COVID-19, bør isolere sig i hjemmet, og om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum.
• Det skal sikres, at alle medarbejdere og andre personer, der er tilknyttet lokalerne, overholder Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd.
• Der skal så vidt muligt være vand og sæbe eller håndsprit tilgængeligt for kunder og besøgende.
Dertil bør sundhedsmyndighedernes retningslinjer samt nedenstående hensyn følges med henblik på både at mindske risikoen for smittespredning og samtidig skabe tryghed for kunder og medarbejdere.

Tilrettelæggelse af arbejdet
• Arbejdet bør tilrettelægges, så det er muligt at have forskudte/udvidede åbnings- og mødetider for at undgå, at for mange ansatte er på arbejde på samme tid, og af hensyn til at nedsætte kundetætheden. Arbejdstiden skal i øvrigt tilrettelægges inden for rammerne af relevant lovgivning, kollektive overenskomster mv.
• Arbejdspladsen skal så vidt muligt gennemgå sine processer for arbejdspladsens specifikke kundeydelser, så man mindsker tiden med tæt kontakt mellem serviceyder og kunde.
• For medarbejdere, der tilhører en særlig risikogruppe, fx gravide, anbefales det, at ledelsen i dialog med den enkelte medarbejder laver en konkret og individuel vurdering med afsæt i Sundhedsstyrelsens retningslinjer på området.

Indretning af arbejdspladsen
• Lokaler indrettes, så smittefare minimeres, og der kan holdes afstand mellem medarbejderne og mellem kunderne, fx ved at sprede medarbejderne og kunderne over flere lokaler, arbejde i skiftehold mv. Der bør som minimum være 2 meters afstand mellem kundernes placering.
• Ventepladser bør lukkes eller indrettes, så det er muligt at holde minimum 2 meters afstand. Magasiner/blade, legetøj og lignende fjernes.
• Arbejdsgiverne opfordres til så vidt muligt at inddrage medarbejderne i planlægningen af de konkrete tiltag ift. indretning af arbejdspladsen.

Adfærd og hygiejne
• Alle medarbejdere skal oplyses om og overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd.
• Medarbejderne vasker hænder grundigt før og efter hver kunde, foruden på øvrige almene håndvasketidspunkter.
• Kunder bør så vidt muligt vaske hænder eller bruge alkoholbaseret håndsprit, inden de betjenes.
• Der skal så vidt muligt være vand og flydende sæbe eller alkoholbaseret håndsprit tilgængeligt for alle ansatte og kunder. Der bør ikke være fælles håndklæder.
• Vasketøj, som for eksempel håndklæder, vaskes ved 80 grader.
• De ansatte bør, hvor muligt, anvende redskaber, der er forbeholdt den enkelte medarbejder, og arbejdspladsen skal have en plan for rengøring og desinfektion af fællesredskaber.
• Der bør ske en grundig rengøring af redskaber, der har været i kontakt med kunden efter hver endt behandling.
• Virksomheden bør sikre grundig rengøring af fælles kontaktpunkter, og lave en plan for rengøring og desinfektion (efter en konkret vurdering) af kontaktpunkter, herunder med særligt fokus på håndtag, gelændere, lyskontakter, bordoverflader, behandlingsrum, kasseapparater, dankortterminaler, computere og tablets, som hyppigt berøres af mange.
• Toiletter (både kunde- og medarbejdertoiletter) rengøres grundigt (efter en konkret vurdering), alle overflader afvaskes og kontaktpunkter desinficeres. Der skal være vand og flydende sæbe til rådighed. Der bør ikke være fælles håndklæder.
• Der sikres rengøring af den enkelte arbejdsstation, når en medarbejder/kunde forlader arbejdsstationen, og en anden medarbejder/kunde skal overtage denne.
• Ansatte bør ikke møde på arbejde, hvis de har milde symptomer, der kan tyde på COVID-19. Ansatte må efter et sygdomsforløb først møde på arbejde igen 48 timer efter symptomer er ophørt.
• Ansatte, hvis familie har symptomer eller er smittede, skal følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer for ”nære kontakter”.

Informationsindsats
• Der opsættes informationsmateriale om COVID-19, herunder tekst til kunden om, hvornår man ikke er velkommen og forventninger til de ansatte og kunderne fsva. hygiejne, afstand mv.
I det omfang det er muligt, anbefales de liberale serviceerhverv endvidere at overveje:
• At alle indledende samtaler, kontakter m.v. foretages på afstand, og den uundgåelige tætte kontakt reduceres i tid og omfang, samt afbrydes når der ikke længere er behov.
• At hvor tæt kontakt er uundgåelig, skal særligt længerevarende ansigt-til-ansigt kontakt undgås.
• I situationer, hvor ansigt-til-ansigt kontakt indenfor 2 meter ikke kan undgås, kan opsætte en fysisk barriere mellem personale og kunde/klient. Hvor muligt kan dette være en skærm af plastic eller glas, fx ved en betalingsdisk eller hvor der skal gives tæt kundevejledning. Hvor det ikke er muligt, fx ved kosmetisk behandling i ansigtet, kan personalet evt. anvende et ansigtsdækkende visir. Dette kan især overvejes ved ansigt-til-ansigt kontakt af over 15 minutters varighed, som f.eks. ved klip af pandehår
• Opfordring til kunder om at møde op alene.
• Skiltning med max antal kunder i lokalerne.
• Afstandsmarkeringer i lokalerne på gulvet.
• Opfordring til kunderne om at benytte hele åbningstiden, så kunderne spredes.

 

Plakat fra Sundhedsstyrelsen – Gode råd om kontakt med kunder – FIND DEN HER

Plakat fra Sundhedsstyrelsen – Har du symptomer – STOP – FIND DEN HER

Gode råd til at forebygge smitte fra Sundhedsstyrelsen – FIND DET HER

Gode råd til butikker – FIND DET HER

dofk arkiv